AM

Sarawak Lancar Program Residensi Digital Tarik Profesional Dan Pelabur Asing

16/10/2024 04:34 PM

KUCHING, 16 Okt (Bernama) -- Kerajaan negeir hari ini melancarkan Program Residensi Digital Sarawak (SDRP) dalam usaha memajukan agenda digital di negeri berkenaan.

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata SDRP adalah langkah berani kerajaan negeri bertujuan menarik golongan profesional, pekerja, usahawan asing dan pelabur ke Sarawak.

“Dengan syarat fleksibel, kami meletakkan Sarawak sebagai hab digital inklusif yang mengalu-alukan bakat global.

“Inisiatif pertama kami di bawah program ini De Rantau Sarawak, akan dibuka untuk permohonan awal tahun depan dengan kerjasama Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), sekali gus mengukuhkan lagi status Malaysia sebagai destinasi utama bagi nomad digital di Asia Tenggara,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada pelancaran Persidangan Ekonomi Digital Antarabangsa Sarawak (IDECS) 2024 di sini hari ini.

Sementara itu, Abang Johari berkata Sarawak juga sedang menubuhkan Pusat Kecerdasan Buatan (AI) yang akan menerajui inisiatif negeri dalam pembangunan AI dan integrasinya ke dalam infrastruktur digital.

Beliau berkata melalui kerjasama strategik dengan institusi akademik, pemimpin industri dan agensi kerajaan, Pusat AI Sarawak sedang membangunkan ekosistem AI yang dinamik.

“Antara inisiatif utama pusat berkenaan ialah program AI untuk Pertanian Pintar, yang menggunakan analisis data berkuasa AI untuk mengoptimumkan hasil tanaman dan mempromosikan kelestarian dalam pertanian.

“Pusat ini juga menerajui projek penjagaan kesihatan, seperti analisis ramalan untuk pengesanan awal penyakit, dan meningkatkan kecekapan tenaga melalui sistem grid pintar dipacu AI,” katanya.

-- BERNAMA 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan