EKONOMI

e-Invois: Kerajaan Cadang Tuntutan Elaun Modal Perbelanjaan ICT Dipercepat Kepada 2 Tahun

18/10/2024 10:16 PM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Kerajaan mencadangkan tempoh tuntutan sepenuhnya elaun modal bagi perbelanjaan pembelian peralatan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), pakej perisian komputer serta fi perundingan dipercepatkan kepada dua tahun dari tiga tahun pada masa ini.

Kementerian Kewangan (MoF) dalam lampiran yang dikeluarkan seiring dengan pembentangan Belanjawan 2025 hari ini berkata cadangan tersebut bertujuan menggalakkan pembayar cukai melaksanakan e-Invois sepenuhnya pada 1 Julai, 2025 mengikut garis panduan yang dietapkan.

Menurut MoF, mulai tahun taksiran 2024 hingga tahun taksiran 2025, elaun permulaan untuk pembelian ICT dan pakej perisian komputer serta fi perundingan, pelesenan dan bayaran sampingan berkaitan pembangunan perisian komputer secara khusus akan dilaraskan kepada 20 peratus daripada 40 peratus pada masa ini.

Ia juga mencadangkan mulai tahun taksiran 2024 hingga tahun taksiran 2025, elaun tahunan untuk pembelian ICT dan pakej perisian komputer, serta fi perundingan, pelesenan dan bayaran sampingan berkaitan pembangunan perisian komputer secara khusus akan dilaraskan kepada 40 peratus daripada 20 peratus pada masa ini.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan