BERITA TERGEMPAR   PM Anwar arrives in Jakarta to attend Indonesian presidential inauguration | 
 DUNIA

PM Anwar Tiba Di Jakarta Untuk Majlis Pelantikan Presiden

19/10/2024 07:48 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 19 Okt (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba di sini hari ini bagi menghadiri upacara mengangkat sumpah Prabowo Subianto sebagai presiden baharu Indonesia pada Ahad.

Pesawat khas yang membawa Perdana Menteri selamat mendarat di Lapangan Terbang Halim Perdanakusuma di Jakarta Timur pada 6 petang waktu tempatan (7 malam waktu Malaysia).

Sejurus tiba, beliau disambut oleh Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin, dan disambut mesra oleh Menteri Pelaburan Indonesia Rosan Roeslani.

“Ini adalah detik penting bagi kedua-dua negara. Selain memenuhi undangan daripada kerajaan Indonesia, lawatan kerja Perdana Menteri akan mengukuhkan hubungan dua hala dan memperkasakan kerjasama ASEAN, yang akan dipengerusikan oleh Malaysia tahun hadapan,” kata Syed Md Hasrin.

Anwar diberikan sambutan permaidani merah serta kawalan kehormatan oleh anggota Tentera Nasional Indonesia di lapangan terbang ketika nyanyian lagu kebangsaan dimainkan.

Beliau akan menyertai 20 ketua negara asing dan wakil lain pada majlis pelantikan yang diadakan di bangunan Majlis Permusyawaratan Rakyat (MPR) pada Ahad, yang akan bermula pada  10 pagi waktu tempatan.

Pemimpin yang mula tiba sejak Jumaat akan mengambil bahagian dalam majlis pelantikan bersejarah itu, di mana Prabowo akan dilantik secara rasmi sebagai Presiden kelapan Indonesia.

Sebagai pemenang pilihan raya presiden 2024, presiden terpilih Prabowo dan naib presiden terpilih Gibran Rakabuming Raka akan menggantikan Joko Widodo dan Ma’ruf Amin.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan