EKONOMI

AMB Connect Memperkasa PMKS Dengan Pendanaan Ramai Ekuiti Islam - KUSKOP

23/10/2024 08:26 PM

KUALA LUMPUR, 23 Okt (Bernama) -- AMB Connect melalui Platform Pendanaan Ramai Ekuiti Islam berusaha menyediakan penyelesaian kewangan yang mematuhi kepercayaan dan ketelusan untuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) Malaysia bagi membolehkan mereka mengumpul modal dan mengemudi cabaran pembiayaan tradisional.

Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) hari ini mengumumkan platform itu, yang dilancarkan oleh Menterinya Datuk Ewon Benedick mematuhi Undang-undang Syariah dan menyediakan peluang pelaburan yang beretika dan bertanggungjawab secara sosial.

Ia tidak merangkumi sektor-sektor seperti alkohol, perjudian dan hutang yang berlebihan, kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Sebaliknya, platform itu memberi tumpuan kepada sektor-sektor yang memberi kesan positif kepada masyarakat termasuk teknologi, penjagaan kesihatan dan pembangunan mampan.

“Platform ini bukan sekadar alat kewangan, ia adalah penghubung kepada peluang, membolehkan usahawan daripada semua lapisan masyarakat merealisasikan impian mereka,” kata Ewon semasa di majlis pelancaran.

Beliau turut menggariskan faedah-faedah platform itu, menekankan yang ia menyediakan akses untuk PMKS kepada kumpulan-kumpulan pelabur yang lebih luas, melepasi halangan yang secara tradisinya menghalang pertumbuhan mereka.

“Ia merangkumi prinsip-prinsip keterangkuman dan kesaksamaan dalam memastikan setiap usahawan berpeluang untuk berjaya,” tambahnya.

Beliau menekankan ketelusan platform yang membina kepercayaan antara pelabur dan usahawan, dan keupayaannya untuk memupuk semangat kemasyarakatan dan matlamat bersama.

Semasa ucapannya, Ewon berkata PMKS memainkan peranan penting dalam ekonomi Malaysia dengan menyumbang 96.9 peratus daripada semua syarikat perniagaan dan menyumbang 39.1 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2023.

"PMKS adalah tulang belakang ekonomi kita. Mereka memacu inovasi, mencipta pekerjaan dan menyumbang secara signifikan kepada pembangunan sosioekonomi Malaysia," katanya.

Ewon menekankan keperluan untuk memupuk ekosistem yang menyokong perniagaan itu sejajar dengan rangka kerja Ekonomi MADANI dan memajukan matlamat Dasar Keusahawanan Negara untuk menubuhkan sebuah negara keusahawanan menjelang 2030.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan