PASARAN > BERITA

Pasaran Getah Malaysia Ditutup Lebih Tinggi Untuk Hari Kedua Berturut-turut

15/10/2024 07:04 PM

KUALA LUMPUR, 15 Okt (Bernama) -- Pasaran getah Kuala Lumpur ditutup lebih tinggi untuk hari kedua berturut-turut hari ini, menjejaki momentum menaik dalam pasaran niaga hadapan getah serantau.

Kebimbangan yang berterusan terhadap pengeluaran getah asli yang terhad akibat musim hujan selain prospek rangsangan fiskal yang lebih banyak daripada China telah meningkatkan sentimen pasaran, seorang peniaga memberitahu Bernama,

Dilaporkan China mungkin akan menambah enam trilion yuan (US$850 bilion) daripada bon perbendaharaan khas dalam tempoh tiga tahun untuk membantu meningkatkan ekonominya yang lembap melalui rangsangan fiskal yang diperluaskan.

Bagaimanapun, peniaga itu berkata keuntungan selanjutnya dihadkan oleh penurunan harga minyak mentah dan jangkaan pemotongan kadar faedah Amerika Syarikat yang lebih kecil berikutan perang yang berterusan di Timur Tengah.

Lembaga Getah Malaysia melaporkan harga SMR 20 naik 3.5 sen kepada 867.5 sen sekilogram manakala lateks pukal menoko setengah sen kepada 754 sen sekilogram.

Pada 5 petang, SMR 20 berada pada 877 sen sekilogram manakala lateks pukal adalah pada 756 sen sekilogram.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan