Abu Dhabi Bersiap Untuk Musim 2 Liga Perlumbaan Berautonomi: Kembali Dengan Pasukan Baharu, Model Formula Super Berautonomi Yang Dinaik Taraf Dan Hadiah Bernilai USD 2.25 Juta

16/10/2024 11:32 AM

DUBAI, Emiriah Arab Bersatu, 16 Okt (Bernama) -- ASPIRE, cabang pemacuan inovasi Majlis Penyelidikan Teknologi Lanjutan Abu Dhabi (ATRC), secara rasmi melancarkan musim kedua Liga Perlumbaan Autonomi Abu Dhabi (A2RL), dengan hari perlumbaan yang disahkan pada 26 April 2025, di Litar Yas Marina. A2RL kembali menarik perhatian global yang lebih luas dengan penambahan empat pasukan antarabangsa baharu dan pengenalan Dallara yang telah dinaik taraf, iaitu Kenderaan Berautonomi Super Formula Emirates (EAV24) yang direka khas untuk mengatasi sempadan AI dalam sukan permotoran. Para pesaing akan berlumba untuk merebut bahagian daripada hadiah keseluruhan yang mengagumkan berjumlah AS$ 2.25 juta.

Berikutan perlumbaan sulung yang berjaya pada April 2024, yang menampilkan pasukan dari AS, Jerman, Switzerland, Hungary, Itali, Singapura, China dan UAE, A2RL sedang mengembangkan senarai globalnya dengan penambahan empat pasukan baharu: AiPEX Racing dari AS, Aladin Innovation dari Perancis, SEVRUS Japan (TGM Grand Prix) dari Jepun, dan sebuah pasukan dari Institut Inovasi Teknologi UAE (TII). Pesaing baharu ini akan menyertai pasukan asal dari Musim 1 untuk menjalani fasa simulasi yang ketat pada bulan November, di mana mereka akan menghadapi keadaan litar untuk menyelesaikan senarai lengkap pasukan. Format perlumbaan untuk musim yang akan datang akan diumumkan selepas cabaran simulasi.

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan