Kemunculan Pertama Saudi Fund for Development di Serbia Diumumkan melalui Pembiayaan 3 Projek Pembangunan, Bernilai $205 Juta

18/10/2024 10:29 AM

BELGRADE, Serbia, 18 Okt (Bernama) -- Saudi Fund for Development (SFD) telah menandatangani tiga perjanjian pinjaman pembangunan dengan Republik Serbia, bernilai $205 juta untuk membiayai projek utama yang menyokong sektor pertanian, pendidikan dan tenaga. Perkongsian ini menandakan kemunculan pertama SFD di Serbia, bertujuan untuk memupuk pertumbuhan sosioekonomi jangka panjang negara itu. Perjanjian ini ditandatangani oleh H.E. Sultan Al-Marshad, Ketua Pegawai Eksekutif SFD dan H.E. Siniša Mali, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Serbia, disaksikan oleh En. Ali Aldossary, Timbalan Duta Arab Saudi ke Bosnia & Herzegovina.

Mengulas mengenai perjanjian tersebut, En. Mali berkata, “Kami amat berbesar hati untuk menandatangani tiga perjanjian penting dengan Saudi Fund for Development, yang merupakan langkah konkrit yang pertama dilakukan selepas penandatanganan Memorandum Persefahaman tahun lepas. Kami berterima kasih atas sokongan ini. Projek yang dibiayai ini akan menyumbang kepada kewujudan pekerjaan baharu, pengukuhan ekonomi kami dan kedudukan yang lebih baik bagi Republik Serbia dalam komuniti saintifik dunia. Perjanjian ini juga akan mengukuhkan perkongsian jangka panjang antara Republik Serbia dengan Kerajaan Arab Saudi dan menyumbang kepada pelaksanaan serta pembangunan projek penting di negara kami.”

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan