Festival Cahaya Antarabangsa Chaoyang Beijing 2024 Dibuka

25/10/2024 03:54 PM

BEIJING, 25 Okt (Bernama) -- Apabila malam menjelang tiba, teater luar di pintu selatan di Olympic Green Beijing mempesonakan dengan warna-warna yang terang benderang, secara senyap menyingkap satu pesta cahaya dan bayangan. Pada malam 18 Oktober, Festival Cahaya Antarabangsa Chaoyang Beijing 2024 secara rasminya bermula, dengan menawarkan kepada penduduk dan pelawat dengan satu pengembaraan yang hebat melalui cahaya dan bayangan dengan satu siri pemasangan cahaya dan hampir 300 aktiviti komersial, kebudayaan, pelancongan dan sukan. Festival itu akan diteruskan sehingga 10 November.

Satu daripada sorotan terbesar bagi festival itu ialah karya seni cahaya yang mengasyikkan "Pokok Kehidupan" yang berpusat di sekitar Kawasan Pusat Sukan Olimpik. Reka bentuk cahaya keseluruhan itu menghubungkan tanda tempat ikonik, termasuk Olympic Green, Menara Olimpik, Sarang Burung, Kiub Air dan Gelanggang Luncur Laju Kebangsaan, yang mencipta satu rentetan visual di sepanjang titik paling utara di Paksi Tengah Beijing. "Banang" itu menghubungkan Paksi Tengah dengan tempat utama, manakala "mahkota" itu ditenun daripada karya seni cahaya yang bertenaga, yang memupuk "buah kehidupan." Karya seni ini bukan sahaja mentafsirkan daya kehidupan yang berkekalan bagi sebuah bandar raya dengan warisan kebudayaan yang kaya tetapi juga secara puitis menyatakan visi bagi sebuah komuniti dengan satu masa depan bersama untuk manusia sejagat.

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan