WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Malaysia Giat Raih Sokongan Kalangan Negara Anggota BRICS

17/10/2024 01:22 PM

KUALA LUMPUR, 17 Okt (Bernama) -- Malaysia sedang giat meraih sokong daripada kalangan negara anggota BRICS berhubung hasrat negara menyertai blok ekonomi itu, kata Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Liew Chin Tong.

Beliau berkata Menteri Luar (Datuk Seri Mohamad Hasan) telah mengutuskan surat rasmi kepada sembilan menteri luar di negara anggota BRICS untuk mengesahkan hasrat Malaysia itu.

“Kehadiran seorang menteri kanan Malaysia di Sidang Kemuncak Ketua Negara dan Kerajaan dalam BRICS Outreach/BRICS Plus penghujung Oktober ini dilihat sebagai peluang untuk meraih sokongan daripada pemimpin negara anggota BRICS,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat pada Khamis.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Aminolhuda Hassan (PH-Sri Gading) mengenai perkembangan terkini berkenaan cadangan Malaysia menyertai BRICS dan impak yang besar kepada ekonomi negara.

Liew berkata hasrat untuk menyertai BRICS adalah selaras dengan pendirian Malaysia sebagai sebuah negara bebas dan mengambil sikap terbuka dalam kerjasama antarabangsa, seterusnya membantu mengukuhkan dasar berkecuali dan sistem multilateral BRICS.

Negara anggota BRICS seperti Brazil, Mesir dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) turut mengamalkan dasar luar berkecuali, katanya.

Beliau sama sekali menolak dakwaan bahawa permohonan keanggotaan Malaysia dalam BRICS akan menjejaskan hubungan ekonomi dengan blok barat. 

“Tahun ini kita menyambut pelaburan dari Google, Oracle dan Amazon, dan semua ini ialah syarikat gergasi barat, syarikat gergasi Amerika Syarikat.

“Ini menunjukkan dasar berkecuali kita, dasar tidak memihak kita diterima oleh syarikat-syarikat negara barat dan juga diterima oleh semua pihak,” katanya.

Beliau berkata penyertaan Malaysia dalam BRICS juga dlihat akan melengkapkan peranannya dalam rangkaian kerjasama ekonomi serantau dan antarabangsa antaranya ASEAN, Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC), dan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

Seperti yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Malaysia juga sedang mempertimbangkan untuk menyertai Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) sejajar usaha memelihara hubungan baik dengan semua rakan dagang, katanya.

“Di samping itu, selaras dengan komitmen Malaysia untuk memajukan dan memperluas agenda Global South, penyertaan Malaysia dalam BRICS dilihat boleh dijadikan landasan untuk mengetengahkan isu dan cabaran khusus yang dihadapi negara Selatan-Selatan,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan