BERITA TERGEMPAR   PM Anwar arrives in Jakarta to attend Indonesian presidential inauguration | 
 WILAYAH - SARAWAK > BERITA

KLIA’2024 Platform Hubungkan Masyarakat Dengan Intervensi Awal Autisme

19/10/2024 04:35 PM

KUALA LUMPUR, 19 Okt (Bernama) -- Karnival Lestari Intervensi Awal 2024 (KLIA’2024) diharap menjadi platform yang menghubungkan masyarakat dengan kaedah intervensi awal bagi menyerlahkan potensi dan kebolehan kanak-kanak autisme.

Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berkata program yang julung kali dianjurkan Pusat PERMATA Kurnia di bawah Bahagian PERMATA, Kementerian Pendidikan (KPM) itu adalah untuk memastikan advokasi dapat diperluas dengan penglibatan orang ramai terutama ibu bapa dan komuniti.

“Saya harap program ini dapat dilaksanakan dari semasa ke semasa, khususnya untuk membina keyakinan, kepercayaan dan mengukuhkan lagi sisi pendidikan manusiawi dan pendidikan berkeperluan khas untuk anak-anak kita, khususnya di bawah KPM,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan KLIA’2024 di Pusat Beli Belah Alpha Angle, Wangsa Maju di sini hari ini.

KLIA’2024 yang bertemakan “Dunia Impian Saya” dan slogan “Masyarakat MADANI Memperkasakan Kelestarian Intervensi Awal” itu berlangsung dua hari bermula hari ini dari 10 pagi hingga 6 petang.

Program itu juga bagi memberikan gambaran positif kepada ibu bapa dan komuniti bahawa individu autisme juga boleh menyumbang kembali kepada masyarakat dengan kemahiran yang ada melalui bidang pekerjaan yang bakal diceburi.

Untuk sebarang maklumat lanjut, orang ramai boleh melayari https://iautism.my/permata-kurnia.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membentangkan Belanjawan 2025 di Dewan Rakyat mengangkat kepentingan Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) dengan mengumumkan pembinaan 11 Pusat Permata baharu bagi melengkapkan setiap negeri dengan pusat didikan anak-anak autistik termasuk di Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

Selain itu, RM300 juta turut diperuntukkan bagi pembinaan dua sekolah pendidikan khas iaitu di Johor dan Sabah serta RM200 juta diperuntukkan untuk Elaun Murid Berkeperluan Khas (EMBK).

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan