WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Tiga Faktor Penyasaran Subsidi Diesel Belum Dilaksana Di Sabah, Sarawak - Armizan

28/10/2024 03:24 PM

TAWAU, 28 Okt (Bernama) -- Penyasaran subsidi diesel belum dilaksanakan di Sabah, Sarawak dan Labuan bukan atas faktor double standard atau tidak adil, sebaliknya ia mempunyai faktor yang berasas, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Datuk Armizan Mohd Ali.

Beliau berkata perkara faktor pertama melihat kepada kesukaran pemprofilan untuk menyalurkan bantuan kepada mereka yang benar-benar memerlukan di Sabah dan Sarawak, justeru langkah itu dilaksana secara rintis di Semenanjung terlebih dahulu.

“Di sana (Semenanjung) kita tahu sasaran yang mahu guna, kerajaan juga boleh salur penyasaran mengikut Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) melalui Budi MADANI,”  katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan program Kita Gempur @ Tawau bersama rakan strategik kepenggunaan, di sini hari ini.

Armizan berkata faktor kedua pula kerana keadaan logistik dan geografi di Borneo yang menuntut penduduk Sabah dan Sarawak menggunakan kenderaan dengan bahan api diesel bukan atas kemahuan tetapi atas keperluan keadaan geografi.

Beliau berkata alasan ketiga adalah kerana jurang harga barangan yang begitu besar di Sabah, Sarawak dan Labuan berbanding di Semenanjung sejak sekian lama dan perkara itu belum lagi dapat ditangani sehingga kini.

“Baru-baru ini saya bentang kepada Jemaah Menteri satu nota berkaitan pemantauan yang dilaksanakan oleh pegawai pemantau harga, kita kumpul tiga bulan iaitu Julai, Ogos dan September sebanyak 480 item.

“Kemudian kita bandingkan harga barangan itu dan kita dapati daripada pemantau iaitu 65 hingga 68 peratus harga barangan berkenaan jauh lebih tinggi di Sabah, Sarawak berbanding di Semenanjung,” katanya.

Dalam pada itu Armizan berkata meskipun penyasaran subsidi diesel belum dilaksanakan di Sabah, Sarawak dan Labuan, namun dirinya selaku seorang menteri dan berasal dari Sabah, bertanggungjawab memastikan agar ketirisan subsidi diesel di negeri berkenaan ditangani.

“Jumlah terlibat subsidi diesel di Sabah, Sarawak dan Labuan mencecah RM3.6 bilion setahun, dan jumlah ini bukan sedikit tetapi cukup besar sebab itu perkara ini tanggungjawab bersama memastikan tiada ketirisan berlaku,” katanya.

Armizan turut memperingatkan semua pihak agar tidak menyalahkan kerajaan jika tindakan diambil berkaitan subsidi itu akibat ketirisan sering berlaku.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan