WORLD > NEWS

OPERASI LAPANGAN TERBANG BEIRUT DIHENTIKAN SUSULAN PENINGKATAN ANCAMAN ISRAEL

29/07/2024 01:38 PM

 Agensi Anadolu melaporkan penerbangan dari petang 28 Julai dan seterusnya telah digantung, memetik paparan maklumat pelepasan dan ketibaan di lapangan terbang itu pada Ahad.

Maklumat penerbangan di laman sesawang lapangan terbang memaparkan semua penerbangan dari Beirut ke pelbagai destinasi di seluruh dunia dan sebaliknya "dibatalkan" atau "ditangguhkan."

Pembatalan dan penangguhan dijangka berterusan sehingga pagi Isnin.

Middle East Airlines (MEA) sebelum ini mengumumkan bahawa beberapa penerbangan yang dijadual berlepas dari Beirut akan ditangguhkan sehingga pagi 29 Julai.

MEA adalah syarikat penerbangan kebangsaan Lubanan yang mengendalikan penerbangan ke pelbagai destinasi di Asia Barat, Eropah, Afrika dan seterusnya.

Terdahulu Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan Perancis mengeluarkan nasihat perjalanan kepada warganegara mereka agar tidak melakukan perjalanan ke Lubnan, susulan kemungkinan gangguan terhadap perkhidmatan udara akibat ketegangan serantau yang semakin meningkat.

Ketegangan semakin meningkat selepas tentera Israel pada Ahad membentangkan senario kepada kerajaannya mengenai kemungkinan serangan ke atas kumpulan Hezbollah berikutan serangan roket yang membunuh 12 orang di Bukit Golan yang diduduki Israel, menurut laporan media antarabangsa.

-- BERNAMA-ANADOLU

 


BERNAMA provides up-to-date authentic and comprehensive news and information which are disseminated via BERNAMA Wires; www.bernama.com; BERNAMA TV on Astro 502, unifi TV 631 and MYTV 121 channels and BERNAMA Radio on FM93.9 (Klang Valley), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) and FM100.9 (Kuching) frequencies.

Follow us on social media :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Disclaimer   • Privacy Policy   • Security Policy