AM

PENGUSAHA DURIAN PERLU MULA TANAM DALAM SKALA BESAR UNTUK PASARAN CHINA - MOHAMAD

20/06/2024 02:30 PM

PUCHONG, 20 Jun (Bernama) -- Semua pengusaha durian tempatan khususnya golongan bumiputera perlu memulakan penanaman buah berkenaan dalam skala besar bagi membolehkan dipasarkan ke China antara lima hingga enam tahun lagi, kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu.

Mohamad berkata usaha itu perlu dimulakan dari sekarang susulan pemeteraian Protokol Keperluan Fitosanitari Pengeksportan Buah Durian Segar dari Malaysia ke China semalam.

Beliau berkata kejayaan pemeteraian antara kedua-dua negara perlu dimanfaatkan kerana aktiviti pengeksportan durian merupakan perniagaan yang bernilai tinggi dan membantu meningkatkan pendapatan pengusaha tempatan.

“Kita (Malaysia) telah tandatangan secara rasmi dengan China semalam. Selepas ini durian kita akan dieksport terus ke China dengan mengikut peraturan dan lesen yang ditetapkan dan sebagainya.

“Kalau penanam berusaha dari sekarang, dalam masa antara lima dan enam tahun akan dapat hasil,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Ibadah Korban Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia di sini hari ini.

Mohamad berkata kerajaan sentiasa memberi sokongan dan bantuan kepada pengusaha dalam memastikan durian yang dihasilkan dari ladang tempatan itu berkualiti dan sesuai dieskport ke China.

“Tanamlah apa sahaja jenis durian tapi mesti berkualiti untuk dieskport,” katanya sambil memetik laporan media antarabangsa baru-baru ini mengenai permintaan durian yang semakin meningkat dan mendapat permintaan daripada penduduk global.

Semalam, Malaysia dan China telah memeterai protokol berkenaan dalam majlis Pertukaran Memorandum Persefahaman Persetujuan yang disaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan rakan sejawatnya, Li Qiang.

Malaysia sebelum ini diberikan akses pasaran eksport ke China bagi durian dalam bentuk ulas dan pes pada 2011 dan buah durian sejuk beku dalam bentuk biji pada 2018. 

China merupakan pasaran eksport utama durian dari Malaysia dengan nilai eksport RM887 juta pada 2022. 

Dalam perkembangan lain, Mohamad berkata bekalan beras di pasaran adalah stabil untuk memenuhi keperluan rakyat negara ini.

“Kalau kita lihat masa perayaan Aidiladha baru-baru ini, keseluruhan lokasi di negara (bekalan beras) stabil tetapi kita sentiasa memantau. Kalau ada kekurangan kita akan segera bertindak,” katanya.

-- BERNAMA 

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan