AM

SEKOLAH TAARANA MENANG ANUGERAH PUSAT PENDIDIKAN KHAS TERBAIK TAHUN INI

12/07/2024 07:57 AM

KUALA LUMPUR, 11 Julai (Bernama) -- Sekolah Taarana, sebuah pusat khusus untuk mendidik dan menyediakan terapi untuk kanak-kanak yang mempunyai cabaran kognitif dan deria, telah diberi penghormatan dengan anugerah ‘Pusat Pendidikan Khas Terbaik Tahun Ini’ di PEEAM EduAwards 2024.

Penghargaan ini mengiktiraf komitmen Taarana yang tidak berbelah bagi untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang memupuk dan inklusif supaya pelajar boleh berkembang maju dan mencapai potensi penuh mereka.

Persatuan Pengusaha Pendidikan Swasta Malaysia (PEEAM) menyampaikan anugerah kepada Taarana semasa PEEAM EduAwards 2024, acara meraikan sumbangan luar biasa oleh inovator pendidikan. Majlis anugerah itu berlangsung pada penghujung Jun bersama Simposium Pendidikan Antarabangsa (IES 2024) dan Karnival Pendidikan Swasta (KPS 2024).

Pada mulanya, Taarana layak dalam kategori 'Pendidikan Terbaik' sebelum dinobatkan sebagai 'Pemenang Elit,' penghormatan tertinggi, kerana dedikasinya terhadap kecemerlangan dan standard tinggi dalam pendidikan khas.

Ditubuhkan pada 2011 oleh Yayasan RYTHM, inisiatif memberi impak sosial Kumpulan QI, Taarana telah terus berusaha untuk menyampaikan pendidikan inklusif dan transformasi.

"Kami amat berbesar hati menerima anugerah ini kerana ia menampakkan misi berterusan kami dalam menyampaikan pendidikan inklusif dan transformasi dengan kualiti tertinggi,” kata Pengetua Taarana Dr Sunitha Sivakumaran sambil melahirkan rasa terima kasihnya.

Anugerah itu juga menyerlahkan kemajuan pelajar Taarana, dedikasi para pendidik dan kakitangannya serta sokongan padu daripada ibu bapa.

“Anugerah ini merupakan pencapaian penting bagi Taarana dan Yayasan RYTHM yang menegaskan dedikasi kami untuk membolehkan setiap kanak-kanak berkembang dan mencapai potensi penuh mereka. Kami komited untuk memberi impak bermakna dalam pendidikan khas di Malaysia,” kata Ketua Yayasan RYTHM Santhi Periasamy.

Taarana pakar dalam menyediakan pendidikan dan sumber berkualiti untuk kanak-kanak dengan keperluan pembelajaran khas. Sekolah ini bertujuan untuk mengeluarkan potensi setiap kanak-kanak melalui program akademik dan terapi berstruktur, membolehkan mereka menjadi ahli yang aktif dan menyumbang kepada komuniti.

Guru dan ahli terapi di Taarana bekerjasama rapat dengan ibu bapa untuk membangunkan pelan pendidikan dan terapi yang menyerlahkan kebolehan setiap kanak-kanak.

Selain pencapaian akademik, Taarana juga dihargai sebagai persekitaran yang selamat, inklusif dan memupuk untuk kedua-dua, kanak-kanak dan keluarga mereka.

-- BERNAMA

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan