EKONOMI

PETRONAS, ENILIVE, EUGLENA BANGUNKAN LOJI PENAPIS DI PIC

26/07/2024 06:50 PM

KUALA LUMPUR, 26 Julai (Bernama) -- Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Enilive S.p.A dan Euglena Co Ltd akan bersama-sama membangunkan loji penapis biologi di Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC) untuk beroperasi menjelang separuh kedua 2028.

Sehubungan itu, syarikat usaha sama akan ditubuhkan di Malaysia untuk membina dan menguruskan loji penapis biologi, dengan anak syarikat Petronas, Petronas Mobility Lestari Sdn Bhd dan Enilive, syarikat yang dikawal langsung oleh Eni S.p.A., sebagai pemegang saham terbesar.

Dalam kenyataan bersama hari ini, ketiga-tiga pihak berkata loji penapis biologi itu akan menghasilkan bahan api penerbangan mampan (SAF) dan biobahan api lain seperti diesel/minyak sayuran terhidrogen (HVO) boleh baharu bagi memenuhi permintaan industri penerbangan dan pengangkutan global dengan memanfaatkan kepakaran setiap rakan kongsi.

Menurutnya pembinaan loji penapis biologi itu dijangka bermula pada suku keempat 2024 dengan keupayaan memproses kira-kira 650,000 tan bahan mentah setiap tahun untuk menghasilkan SAF, HVO, dan bio-nafta.

Loji penapis biologi ini akan menggunakan minyak sayuran terpakai, lemak haiwan, sisa daripada pemprosesan minyak sayuran, dan biojisim lain termasuk minyak mikroalga, yang akan diteroka dalam jangka sederhana.

“Dengan memanfaatkan kemudahan dan utiliti PIC, loji penapis biologi berkenaan akan terletak strategik berhampiran sumber bekalan stok suapan, dengan akses kepada lorong perkapalan antarabangsa utama, meningkatkan keupayaan untuk memenuhi keperluan pelanggan global,” menurut kenyataan itu.

Ia akan memproses bahan mentah, dan unit prarawat yang berupaya memaksimumkan pengeluaran SAF dan HVO.

Naib Presiden (Penapisan, Perdagangan dan Pemasaran) Petronas Ahmad Adly Alias ​​berkata pencapaian penting ini akan mengukuhkan kedudukan syarikat minyak dan gas negara dalam rantaian nilai biobahan api, di luar daripada perdagangan.

Keadaan ini sekali gus membuka jalan kepada penubuhan ekosistem berasaskan bioholistik di Malaysia yang menawarkan penyelesaian munasabah dan mampan untuk mengurangkan pelepasan karbon.

“Dengan kerjasama rakan kongsi kami Enilive dan Euglena, kami akan memanfaatkan kekuatan dan kepakaran masing-masing untuk memajukan ekonomi berasaskan bioglobal dan memberikan penyelesaian tenaga bersih mampu milik dan boleh diakses kepada pelanggan di seluruh dunia, terutama bagi Asia Pasifik.

“Projek itu akan menyumbang ke arah Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) Malaysia dan menyaksikan kemajuan kami ke arah aspirasi pelepasan karbon sifar bersih 2050 Petronas,” kata Ahmad Adly.

Ketua Pegawai Eksekutif Enilive, Stefano Ballista pula komited untuk mencipta nilai dalam perniagaan biobahan api.

“Ini merupakan pencapaian penting untuk mencapai sasaran 2030 kami iaitu kapasiti penapisan bio lebih lima juta tan/tahun dan pilihan SAF sehingga dua juta tan/tahun.

“Sejak 2014, kami menguruskan loji penapis biologi di Itali, dan di Amerika Syarikat baru-baru ini.  Menerusi inisiatif ini, dan dengan kerjasama Petronas dan Euglena, kami akan menyertai pasaran Asia dan mempunyai kedudukan global yang tersendiri,” kata Ballista.

Sementara itu, Pengasas dan Presiden Euglena, Mitsuru Izumo yakin ketiga-tiga rakan kongsi ini akan melaksanakan yang terbaik untuk membina dan menguruskan loji penapis biologi itu.

“Euglena akan mempercepat aktiviti penyelidikan dan pembangunan mikroalga dan membekalkan minyak alga ke pasaran global.

“Loji penapis biologi kami akan memenuhi permintaan biobahan api Asean yang semakin meningkat," katanya.

-- BERNAMA

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan