AM

LIBAT URUS ANTARA UMAT ISLAM DAN YANG LAIN PENTING UNTUK ELAK ISLAMOFOBIA - PM ANWAR

29/07/2024 02:38 PM

IPOH, July 29 (Bernama) -- Sesi libat urus antara umat Islam dan yang lain perlu diadakan bagi membolehkan masyarakat memahami antara satu sama lain dan mengelakkan salah faham yang membawa kepada Islamofobia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar berkata zaman pasca penjajahan barat, masih mengekalkan ajaran lama mereka dan maka oleh yang demikian salah faham, maklumat yang salah dan penolakan kepada yang lain, yang kemudiannya diistilahkan sebagai Islamofobia.

“Bagaimana anda bertahan dan hidup dalam masyarakat berbilang kaum, berbilang agama di Malaysia dan mengelak membincangkan agama, budaya, tamadun lain… Dan kemudian menuntut supaya barat memahami kita.

“Jadi saya fikir sesi libat urus diperlukan untuk membolehkan orang lain memahami kita, dan untuk kita memahami mereka,” katanya ketika berucap pada Persidangan Pemikiran dan Tamadun Islam Sedunia (WCIT) ke-7, Berdiri Bersama : Umat Islam dan Kemanusiaan Sejagat, di sini hari ini.

Perasmian persidangan itu disempurnakan Sultan Perak Sultan Nazrin Shah.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad.

Sementara itu Perdana Menteri menggesa umat Islam memahami konsep ladzatul ma’rifah  yang membawa maksud perkongsian ilmu, pembelajaran dan keilmuan.

“Anda mahu mendapatkan yang terbaik untuk memahami dan menghayati, sebagaimana kita telah memahami perintah al-Quran, menggunakan istilah yang sangat relevan dan terminologi berkaitan, bukan sahaja toleransi, tetapi lita'arafu. Iaitu belajar dari satu sama lain, memahami satu sama lain, menerima perbezaan.

“Pandangan saya ialah kita mesti mempunyai keberanian dan keyakinan untuk meneruskan wacana, semangat ladzatul ma’rifah, untuk memahami, menghayati dan menyedari bahawa ini keperluan untuk mencapai bukan sahaja keamanan dan kemakmuran malah kelestarian melalui wacana pemikiran,” kata beliau.

WCIT merupakan satu program anjuran Negeri Perak dan dianjurkan Universiti Sultan Azlan Shah (USAS) sejak 2012, disertai peserta dari lebih 21 negara.

Persidangan tiga hari yang bermula hari ini, bertujuan menyediakan platform dan saluran untuk pemimpin serantau dan antarabangsa, cendekiawan, intelektual, profesional serta orang ramai menyuarakan pandangan mereka dalam pertukaran idea yang dinamik bagi menangani masalah kontemporari sebenar yang mempengaruhi dunia masa kini.

-- BERNAMA

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan