DUNIA

LAVROV BINCANG CADANGAN PUTIN MENGENAI KESELAMATAN EURASIA DENGAN MALAYSIA

29/07/2024 01:19 PM

MOSCOW, 29 Julai (Bernama-Sputnik) -- Menteri Luar Rusia Sergey Lavrov berkata bahawa beliau membincangkan cadangan Presiden Rusia Vladimir Putin mengenai keselamatan Eurasia dengan pemimpin Malaysia pada Ahad.

Lavrov bertemu dengan rakan sejawatannya Datuk Seri Mohamad Hasan dan mengadakan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kompleks Seri Perdana, lapor Agensi Berita Rusia Sputnik.

"Ya, kami telah membincangkan perkara ini. Presiden Putin membentangkan garis panduan sebulan lalu semasa berucap di kementerian luar negeri," kata Lavrov.

Benua Eurasia adalah benua yang paling menjanjikan dan paling pesat membangun di dunia, kata menteri itu.

"Sudah tentu, selain daripada keperluan untuk membangunkan ekonomi dan memanfaatkan kelebihan komparatif ini, apabila terdapat usaha untuk membawa pendekatan konfrontasi termasuk ketenteraan ke rantau Asia Pasifik dan bahagian timur Eurasia, adalah sangat penting untuk mencari cara menyediakan keselamatan yang dapat mengurangkan risiko," katanya.

Ketika pertemuan itu, Lavrov menghadiahkan Anwar beberapa buku, termasuk karya Alexander Pushkin dan penulis Rusia lain serta karya penyair Malaysia dalam bahasa Rusia.

Menteri Rusia itu menerima cenderamata ukiran yang menggambarkan seni bina Malaysia

-- BERNAMA-SPUTNIK

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan