SUKAN

PARIS 2024: NICOL BANGGA MENYAKSIKAN KEBANGKITAN LUAR BIASA ZII JIA

06/08/2024 11:57 AM

KUALA LUMPUR, 6 Ogos (Bernama) -- Legenda skuasy negara Datuk Nicol David bangga dengan kebangkitan dipamerkan Lee Zii Jia dalam perlawanan penentuan yang mendebarkan sebelum berjaya meraih pingat gangsa di Sukan Olimpik Paris 2024, semalam.

Menerusi hantaran di laman Facebooknya, Nicol yang juga Timbalan Ketua Kontinjen negara ke temasya itu berkata daya tahan dan keazaman tinggi dimiliki pemain berusia 26 tahun itu benar-benar memberikan inspirasi terutama keupayaannya untuk kekal fokus walau berdepan tekanan hebat.

“Saya nampak keinginan untuk menang dan keberaniannya sejak kali pertama melihat beliau beraksi di Sukan SEA. Ketenangan yang ada padanya sepanjang pertandingan sangat hebat apatah lagi menjadi sandaran serta tekanan Sukan Olimpik.

“Sikap yang tidak pernah berputus asa untuk kembali menguasai set kedua dan seterusnya walaupun ada ketikanya ketinggalan 8-4 sebelum berjaya memenangi pingat gangsa, ia sungguh luar biasa dan saya bangga dapat menyaksikan detik itu sendiri,” katanya dalam hantaran hari ini.

Nicol turut mengucapkan tahniah atas kemenangan itu yang turut membanggakan seluruh rakyat Malaysia.

Pemain ketujuh dunia itu mengecewakan Lakshya Sen dari India 13-21, 21-16, 21-11 dalam penentuan pingat gangsa acara perseorangan lelaki berlangsung di Porte de La Chapelle Arena, Paris, semalam.

Sebelum itu, Zii Jia tewas kepada pemain Thailand, Kunlavut Vitidsarn pada saingan separuh akhir.

-- BERNAMA

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan