DUNIA

KETUA HAKIM NEGARA BANGLADESH LETAK JAWATAN

10/08/2024 11:12 PM

MOSCOW, 10 Ogos (Bernama-Sputnik) -- Ketua Hakim Bangladesh Obaidul Hassan telah menyerahkan peletakan jawatannya kepada Kementerian Undang-Undang berikutan tekanan daripada penunjuk perasaan pelajar, lapor Sputnik yang memetik laporan media Bangladesh pada Sabtu.

Tindakan itu dibuat selepas seorang ketua protes mengeluarkan kata dua menuntut Hassan berundur, lapor akhbar Dhaka Tribune. Presiden Mohammad Shahabuddin dijangka mengambil tindakan terhadap peletakan jawatannya.

Lima hakim Bahagian Rayuan Mahkamah Agung dilaporkan akan meletakkan jawatan bersama Ketua Hakim Negara Hassan.

Protes bermula di seluruh Bangladesh selepas pengumuman "tindakan tidak bekerjasama" selama beberapa hari dengan pihak berkuasa oleh Gerakan Pelajar Antidiskriminasi pada Ahad. Pertembungan antara pelajar, polis dan penyokong kerajaan memuncak menjadi rusuhan. Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina meletak jawatan di tengah-tengah pergolakan itu.

Pada Isnin, saluran berita melaporkan bahawa Hasina dan adiknya meninggalkan kediaman rasmi di Dhaka dan melarikan diri ke India, yang disahkan oleh Menteri Luar India Subrahmanyam Jaishankar. Pada Khamis, ahli ekonomi dan pemenang Hadiah Nobel Keamanan Muhammad Yunus mengangkat sumpah sebagai perdana menteri sementara negara itu.

-- BERNAMA-SPUTNIK

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan