EKONOMI

MALAYSIA, NEW ZEALAND DESAK PELAKSANAAN PENUH KONSENSUS LIMA PERKARA ASEAN DI MYANMAR

02/09/2024 05:07 PM

Oleh Nurul Hanis Izmir

PUTRAJAYA, 2 Sept (Bernama) -- Malaysia dan New Zealand mengesahkan semula komitmen mereka terhadap Konsensus Lima Perkara ASEAN mengenai Myanmar, menggesa Majlis Pentadbiran Negara untuk menghormati komitmennya kepada pemimpin ASEAN dan melaksanakan sepenuhnya konsensus bagi menyelesaikan krisis politik di Myanmar.

Dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan hari ini Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan rakan sejawatannya dari New Zealand Christopher Luxon, menggesa agar keganasan dihentikan serta-merta, pembebasan mereka yang ditahan sewenang-wenangnya, akses kemanusiaan tanpa had, dan dialog bermakna untuk penyelesaian damai di Myanmar.

Malaysia menzahirkan rasa terima kasih kepada New Zealand atas sokongan berterusan dalam penempatan semula pelarian di negara ketiga di bawah rangka kerja Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR) dan menekankan kepentingan kerjasama berterusan dalam penempatan semula pelarian.

Luxon yang dalam lawatan rasmi pertamanya ke Malaysia dari 1 hingga 3 September turut mengadakan pertemuan dua hala dengan Anwar, di mana kedua-dua pemimpin mengulangi komitmen mereka untuk memperkukuh Perkongsian Strategik Malaysia-New Zealand yang dimeterai pada 2023.

Perkongsian itu tertumpu pada kerjasama merangkumi empat tonggak utama: kemakmuran, rakyat, planet, serta keamanan dan keselamatan. 

Kedua-dua pemimpin mengumumkan hasrat bersama mereka untuk meningkatkan hubungan dua hala dengan cara yang memberikan manfaat ketara dan memajukan kepentingan ekonomi serta keselamatan bersama.

Sementara itu, ketika Malaysia bersiap sedia untuk menjadi Pengerusi ASEAN pada 2025, kedua-dua negara berharap untuk untuk memperingtai ulang tahun ke-50 hubungan dialog ASEAN-New Zealand.

Anwar mengalu-alukan cadangan New Zealand untuk mempengerusikan bersama Sidang Kemuncak Peringatan ASEAN-New Zealand di Kuala Lumpur, dan kedua-dua pihak menyatakan hasrat mereka untuk meningkatkan hubungan ASEAN-New Zealand kepada Perkongsian Strategik Komprehensif menjelang 2025.

Mengenai perubahan iklim dan pengurusan bencana, Anwar dan Luxon mengesahkan sokongan mereka terhadap hasil Persidangan ke-28 Pihak-Pihak  (COP28). Kedua-dua pemimpin itu menyeru semua pihak untuk menyelaraskan Sumbangan Ditentukan Negara dengan matlamat Perjanjian Paris untuk mengehadkan pemanasan global kepada 1.5 darjah Celsius.

Mereka juga mengiktiraf komitmen setiap negara untuk mencapai pelepasan sifar bersih dan bersetuju untuk meneroka kerjasama lebih lanjut dalam kewangan mampan, pasaran karbon, dan pertanian.

-- BERNAMA

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan