EKONOMI

KERAJAAN MALAYSIA DINAMAKAN PENERBIT BON UTAMA KESELURUHAN PADA SUKU KETIGA 2024

02/10/2024 06:54 PM

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- Kerajaan Malaysia dinamakan sebagai penerbit bon utama keseluruhan oleh Bond Pricing Agency Malaysia Sdn Bhd (BPAM) dalam laporan Bond League Tables BPAM untuk suku ketiga 2024, dengan sejumlah RM55.68 bilion diterbitkan.

BPAM dalam satu kenyataan berkata kerajaan juga menerbitkan bon paling utama diniagakan secara keseluruhan bagi suku dalam tinjauan yang bernilai RM312.60 bilion.

Dalam sektor korporat, Saracap Ventures Sdn Bhd muncul sebagai penerbit bon korporat utama dengan sebanyak RM1.85 bilion diterbitkan pada suku tersebut, manakala Cagamas Bhd menerbitkan bon korporat paling utama diniagakan (RM0.52 bilion).

CIMB Islamic Bank Bhd merupakan penerbit sukuk utama dengan RM4.2 bilion sukuk diterbitkan pada suku ketiga manakala DanaInfra Nasional Bhd menerbitkan sukuk paling utama diniagakan yang bernilai RM7.49 bilion.

Malaysian Trustees Bhd ialah pemegang amanah bon utama secara keseluruhan bernilai RM25.98 bilion dan Pacific Trustees Bhd mendahului jumlah terbitan, dengan 142 terbitan bagi suku dalam semakan.

Malaysian Trustees juga meraih pemegang amanah bon konvensional utama mengikut nilai (RM7.31 bilion) dan pemegang amanah sukuk utama mengikut nilai (RM18.67 bilion).

"Laporan ini yang dikeluarkan pada setiap suku tahun mengetengahkan prestasi pasaran bon Malaysia dan kedudukan pemain-pemain pasaran bon utama," kata BPAM.

BPAM merupakan satu-satunya agensi penetapan harga bon berdaftar yang diiktiraf oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC).

-- BERNAMA

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan