AM

AL-QURAN SEDIA KERANGKA KOMPREHENSIF UNTUK TADBIR URUS DAN KEHARMONIAN SOSIAL - TPM FADILLAH

10/10/2024 03:45 PM

KUALA LUMPUR, 10 Okt (Bernama) -- Keunggulan ajaran al-Quran perlu kekal sebagai pemberi petunjuk dan panduan kepada pemimpin untuk mencipta rangka kerja yang komprehensif dalam tadbir urus, tingkah laku peribadi, dan keharmonian sosial, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau berkata al-Quran, sebagai panduan ilahi yang diturunkan kepada umat manusia, tidak hanya menawarkan pencerahan rohani, tetapi juga menyediakan prinsip-prinsip abadi yang menjangkaui sempadan waktu dan budaya, yang membimbing ke arah tingkah laku etika, keadilan, kasih sayang, dan usaha berterusan untuk mencapai kecemerlangan dalam semua bidang kehidupan.

Para pemimpin yang diberi tanggungjawab untuk berkhidmat kepada rakyat dan memandu negara ke hadapan katanya, mesti mengambil inspirasi daripada ajaran al-Quran untuk membimbing tindakan dan keputusan mereka.

Beliau berkata bahawa konsep Malaysia MADANI yang diperkenalkan oleh kerajaan bertujuan untuk membentuk landskap sosioekonomi dan politik negara berasaskan inti pati setiap konsep yang diambil daripada al-Quran dan Sunnah.

“Melalui pengintegrasian ajaran al-Quran ke dalam amalan pengurusan organisasi, para pemimpin dapat memupuk persekitaran yang menggalakkan tingkah laku etika, pengambilan keputusan inklusif, inovasi, dan penglibatan komuniti.”

“Secara keseluruhan, Malaysia MADANI mewakili pendekatan komprehensif terhadap tadbir urus dan pembangunan yang bertujuan untuk menangani cabaran segera dan jangka panjang yang dihadapi oleh Malaysia, dengan matlamat untuk mewujudkan masyarakat yang lebih adil, makmur, dan harmoni,” katanya.

Fadillah berkata berucap demikian semasa merasmikan World Quran Simposium 2024 yang diadakan bersempena dengan Majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Antarabangsa (MTHQA) ke-64, yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (KLWTC) hari ini.

Turut hadir ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Mohd Na'im Mokhtar.

Fadillah berkata bahawa prinsip-prinsip ini bukan sahaja menyumbang kepada kejayaan organisasi tetapi juga memupuk rasa tanggungjawab sivik dan kepimpinan yang beretika, sejajar dengan perspektif semasa mengenai amalan perniagaan yang lestari dan bertanggungjawab sosial.

“Tingkah laku etika terletak pada inti ajaran al-Quran, di mana menegakkan integriti, kejujuran, dan ketelusan dalam tadbir urus membina kepercayaan di kalangan warganegara kita dan mengukuhkan asas institusi kita.”

Timbalan Perdana Menteri optimis bahawa dengan mematuhi prinsip-prinsip tingkah laku etika, keadilan, belas kasihan, dan usaha berterusan untuk mencapai kecemerlangan, sebuah negara yang makmur dan harmoni dapat dibina, di mana setiap warganya mempunyai peluang untuk berkembang.

Beliau juga merayu untuk mengintegrasikan ajaran al-Quran ke dalam amalan pentadbiran, dasar, dan kehidupan peribadi.

“Dengan berbuat demikian, kita dapat menegakkan nilai-nilai mulia yang tertanam dalam iman kita dan memenuhi tanggungjawab kita untuk memimpin negara kita ke arah masa depan yang lebih cerah dan makmur,” tambahnya.

-- BERNAMA

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan