AM

KPM LAKSANA INTERVENSI SEMUA SEGMEN BAGI TINGKAT PENGLIBATAN MURID DALAM STEM - FADHLINA

28/10/2024 03:22 PM

BATU KAWAN, 28 Okt (Bernama) -- Kementerian Pendidikan (KPM) sedang melaksanakan intervensi di peringkat semua segmen bagi meningkatkan penglibatan murid dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) di negara ini, termasuk di Pulau Pinang.

Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berkata intervensi dilaksanakan di bawah agenda reformasi pendidikan, dengan memberikan tumpuan kepada semua segmen bagi memastikan peningkatan dalam bidang STEM berlaku dengan lebih baik.

Beliau berkata justeru KPM menganjurkan Forum Jaringan Industri Ke Arah Kemampanan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) buat julung kali hari ini, yang disifatkan penting bagi menyokong usaha kerajaan dalam meningkatkan minat pelajar terhadap STEM.

“Ini kerana peningkatan penglibatan anak-anak dalam STEM itu, juga melibatkan pelajar di kolej vokasional dan sekolah menengah teknik kita yang mengambil subjek yang berkait rapat dengan teknikal dan juga kejuruteraan.

“Anak-anak kita juga mesti dibantu oleh kaunselor terlatih, untuk memastikan bahawa mereka mendapat sokongan sepenuhnya ketika memilih jurusan STEM itu,” katanya selepas menghadiri Forum Jaringan Industri Ke Arah Kemampanan TVET KPM di sini hari ini.

Difahamkan, di Pulau Pinang hanya 52 peratus pelajar memilih STEM, walaupun negeri tersebut dikenali sebagai hub bagi industri teknologi tinggi dan mempunyai ekosistem kukuh bagi membangunkan bakat STEM, yang dilihat masih jauh bagi mencapai sasaran 60:40 bagi pelajar STEM, berbanding jurusan sastera.

Sementara itu, Fadhlina juga berkata Forum Jaringan Industri Ke Arah Kemampanan TVET KPM itu akan diteruskan di negeri lain dengan seterusnya akan dilaksana di Kedah, Selangor, Johor, Sabah dan Sarawak.

Forum tersebut bertujuan untuk membincangkan potensi pelajar TVET di bawah KPM melalui jaringan dan kerjasama pihak industri, dengan menjemput panel daripada individu berpengalaman dan terkemuka dalam bidang TVET.

Ia merupakan platform untuk perbincangan mengenai sinergi antara institusi TVET KPM dengan industri, dan memfokuskan lima kluster penting yang membentuk pembangunan TVET iaitu Kualiti Program TVET, Kolaborasi Strategik TVET, Penjenamaan TVET Pembiayaan TVET dan Tadbir Urus Institusi.

Fadhlina berkata KPM ambil perhatian pandangan dan input daripada ahli panel untuk menambah baik lagi pendekatan TVET di negara ini.

Selain itu, beliau berkata KPM juga sedang memperluas rakan sinergi bagi memberikan pengalaman peningkatan kemahiran dan pemahiran semula kepada guru-guru institusi pendidikan TVET KPM, agar menguasai ilmu pada peringkat industri kemahiran supaya mereka seiring dan dapat menyampaikan pengajaran dengan lebih baik.

Fadhlina juga menegaskan kerajaan serius mengenai pemerkasaan bidang TVET, justeru ia dijadikan antara agenda reformasi pendidikan negara dan kenaikan kadar Geran Per Kapita (PCG) TVET dalam Belanjawan 2025 selepas 12 tahun, merupakan bukti komitmen kerajaan memperjuangkan bidang TVET sekali gus memastikan bidang tersebut menjadi arus perdana dan bukannnya kelas kedua.

Semasa pembentangan Belanjawan 2025, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan kadar PCG bagi TVET ditingkatkan 15 peratus menjadikan peruntukan keseluruhan PCG berjumlah lebih RM900 juta.

Forum hari ini menyaksikan Fadhlina menjadi moderator, manakala Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) ViTrox Technologies Sdn Bhd Datuk Chu Jenn Weng, Ahli Lembaga Kehormat Malaysia Semiconductor Industry Association (MSIA) Datuk P'ng Soo Hong, Pengerusi Technology Depository Agency (TDA) dan Ahli Parlimen Bayan Baru Sim Tze Tsin, serta Senior Director Humar Resources APAC Dexcom Balan Krishnan menjadi panelis.

Selain forum, sesi menandatangani dan pertukaran Memorandum Persefahaman (MoU) antara Bahagian Pendidikan dan Latihan Teknikal Vokasional KPM bersama rakan strategik juga diadakan, yang melibatkan sembilan syarikat dan agensi termasuk Famax Technology(M) Sdn Bhd, Orangeleaf Consulting Sdn Bhd, Pusat Pembangunan Kemahiran Industri dan Pengurusan Kedah Darulaman (KISMEC) dan Pusat Pembangunan Kemahiran Pulau Pinang (PSDC).

-- BERNAMA

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan