AM

SEKOLAH, PIBG KERJASAMA WUJUDKAN TANDAS PINTAR BAGI KESELESAAN MURID

18/04/2024 10:51 AM

Oleh Mohamad Harith Mohamad Nizar

IPOH, 18 April (Bernama) -- Sekolah Kebangsaan (SK) Tanah Hitam di Chemor dekat sini mengambil inisiatif mewujudkan ‘tandas pintar’ susulan pelaksanaan projek penyelenggaraan tandas sekolah oleh kerajaan.

Guru Besar sekolah berkenaan Aslinda Saari berkata dua tandas di sekolah itu yang telah diselenggara menerusi peruntukan RM70,000 daripada Kementerian Pendidikan dilengkapkan dengan mesin pengimbas pengecaman frekuensi radio (RFID), kamera litar tertutup (CCTV), pili inframerah dan televisyen.

Katanya kelengkapan tandas berkenaan dibiayai Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah tersebut yang bernilai kira-kira RM3,000.

“Mesin pengimbas RFID digunakan bagi mengutip data murid yang masuk ke tandas manakala pili inframerah membolehkan air keluar apabila tangan dihalakan di bawah pili dan ini dapat menjimatkan penggunaan air berbanding pili biasa,” katanya ketika ditemui Bernama.

Aslinda berkata CCTV pula antaranya bertujuan merakam kejadian tidak diingini seperti buli dan vandalisme sementara video mengenai kebersihan tandas ditayang di televisyen yang dipasang di tandas tersebut.

Beliau turut berkongsi kejayaan sekolah itu sebelum ini yang berjaya menjadi johan 3K iaitu kebersihan, keselamatan dan kesihatan di peringkat negeri Perak dan peringkat kebangsaan pada 2017.

Selain itu, SK Tanah Hitam juga dipilih sebagai johan Pertandingan Tandas 1Malaysia Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) (2017) serta johan Tandas Terbersih KPKT peringkat kebangsaan (2019).

Dalam pada itu murid tahun tiga Nur Mirza Zhafrisya Abdul Rahman berkata dia berasa bangga dengan tandas sekolahnya yang moden, selesa dan cantik.

"Saya akan jaga tandas supaya bersih dan tidak rosak,” katanya.

Kerajaan memperuntukkan RM654.29 juta di bawah projek penyelenggaraan tandas melibatkan 8,354 sekolah dan institusi pendidikan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan