AM > BERITA

SETIAUSAHA AGUNG MWL TIBA UNTUK HADIRI PERSIDANGAN ANTARABANGSA KETUA-KETUA AGAMA

06/05/2024 11:41 PM

SEPANG, 6 Mei (Bernama) -- Setiausaha Agung Liga Dunia Muslim (MWL) dan Pengerusi Pertubuhan Ulama Islam Sheikh Dr Mohammed Abdulkarim Al-Issa tiba di Malaysia bagi menghadiri Persidangan Antarabangsa Ketua-Ketua Agama dan Majlis Ulama Asia 2024 bermula esok dan 8 Mei (Rabu).

Pesawat khas yang membawa Sheikh Mohammed dan delegasi mendarat pada 10.20 malam di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan disambut oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mohd Naím Mokhtar dan Duta Arab Saudi ke Malaysia Mesaad Ibrahim Al-Sulaim.

Sheikh Mohammed akan bersama hampir 2,000 tokoh agama serta intelektual dari 57 negara bagi membincangkan pembangunan wawasan tamadun bersama bagi menyatukan nilai kesederhanaan dan perpaduan, menangani ancaman pemikiran ekstremis dan mengubah konflik kepada persefahaman, kerjasama dan perpaduan.

Matlamat persidangan itu adalah untuk menekankan kepentingan agama dalam menggalakkan keamanan dunia, mengukuhkan perpaduan dalam kalangan rakyat dan meneroka cara kolaborasi masa kini.

Inisiatif yang terhasil daripada Piagam Makkah serta menonjolkan nilai-nilai agama yang mulia juga akan dilancarkan pada persidangan itu.

Anjuran bersama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) bersama MWL, Persidangan Ketua-Ketua Agama Sedunia akan diadakan esok manakala Majlis Ulama Asia berlangsung pada Rabu.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual menyampaikan ucapan perasmian persidangan itu esok yang bertemakan 'Kesatuan Dalam Kepelbagaian' manakala tema bagi persidangan Majlis Ulama Asia pula ialah 'Perpaduan'.

Majlis penutup Majlis Ulama Asia pula akan disempurnakan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada Rabu.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan