AM > BERITA

KEMUDAHAN ELEKTROLISIS SARAWAK MAMPU TINGKATKAN INSIATIF HIDROGEN HIJAU

06/06/2024 08:54 PM

KUCHING, 6 Jun (Bernama) -- Penubuhan Kemudahan Penagihan-Pemasangan Elektrolisis Sarawak (SEA-DF) di Taman Perindustrian Demak Laut di set dijangka menjadi pemacu perubahan dan pemangkin kepada inisiatif hidrogen hijau Malaysia.

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata kemudahan itu menyasarkan untuk menghasilkan 500 megawatt elektrolisis dalam tempoh lima tahun akan datang, sekali gus meningkatkan pengeluaran hidrogen di rantau ini.

"Kemudahan ini menyediakan elektrolisis (alat untuk memecahkan molekul air) yang akan mengurangkan kos menukar air (H2O) kepada hidrogen dan oksigen.

“Sebagai permulaan, kapasiti pengeluaran setahun sekarang ialah 50 megawatt," katanya pada sidang media selepas melancarkan kemudahan itu di sini hari ini.

SEA-DF dikendalikan bersama oleh SEDC Energy (SEDCE) dan Lestari H2GaaS, sebuah anak syarikat PETRONAS, akan menyediakan elektrolisis canggih dan cekap yang mampu menggunakan kurang daripada 40 kilowatt-jam (kWj) untuk menghasilkan satu kilogram hidrogen.

Abang Johari berkata kerajaan negeri bersedia untuk membiayai kedua-dua syarikat tersebut untuk menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) bagi mengurangkan jumlah penggunaan tenaga kepada kurang daripada 30 kWj.

“Saya tidak tahu berapa jumlah pembiayaan untuk mereka melakukan R&D selanjutnya kerana kalau boleh kita nak kurangkan kepada 30 hingga 20 kWj... jadi penjimatan yang banyak,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi SEDC Tan Sri Dr Abdul Aziz Husain berkata fasiliti elektrolisis pertama Sarawak telah menerima tempahan untuk tiga megawatt elektrolisis yang akan dibekalkan menjelang akhir tahun.

“Kami akan menerima lebih banyak tempahan kerana terdapat permintaan tinggi untuk elektrolisis (secara global) dan kapasiti dunia untuk menghasilkan elektrolisis sangat terhad. Jadi jika kami boleh menghasilkan lebih banyak elektrolisis, kami boleh membekalkan secara meluas,” katanya.

Hadir sama dalam acara tersebut ialah Naib PPresiden Kanan Pengurusan Petroleum Malaysia (MPM) PETRONAS Datuk Bacho Pilong, Ketua Pegawai Eksekutif SEDCE Robert Hardin dan Ketua Pegawai Eksekuif Lestari H2GaaS Collin Patrick.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan