AM > BERITA

LAPOR PADA KPDN JIKA HARGA TELUR TIDAK BERUBAH - PERSATUAN PENGGUNA

17/06/2024 03:18 PM

PUTRAJAYA, 17 Jun (Bernama) -- Orang ramai diminta melaporkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) jika harga telur ayam di pasaran didapati masih tidak berubah walaupun selepas kerajaan mengumumkan penurunan harganya hari ini.

Timbalan Pengerusi Persatuan Pergerakan Pengguna Malaysia Beninder Singh berkata adalah menjadi tanggungjawab peniaga untuk mematuhi arahan itu (penurunan harga telur), jika tidak mahu berdepan tindakan undang-undang.

“Pengguna digalakkan untuk terus buat laporan kepada pihak berkuasa sekiranya peniaga didapati (masih) menjual harga tinggi daripada harga kawalan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengumumkan perkara berkenaan pagi ini berkata harga runcit bagi telur ayam gred A, B dan C masing-masing kini turun kepada 42 sen, 40 sen dan 38 sen sebiji berkuat kuasa hari ini.

Beliau berkata kerajaan memutuskan harga runcit telur ayam gred A, B dan C di seluruh negara diturunkan 3 sen sebiji selaras usaha mengembalikan hasil penjimatan penyasaran subsidi kepada rakyat.

Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata penampungan subsidi keperluan makanan rakyat 10 sen bagi sebiji telur ayam itu melibatkan perbelanjaan RM100 juta, manakala pada tahun 2023 peruntukan subsidi telur ayam adalah sebanyak RM927 juta.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) Saravanan Thambirajah berkata pengumuman kerajaan itu amat dialu-alukan terutamanya apabila ia dapat memanfaatkan pengguna dari pelbagai latar belakang berbeza.

“Memang bagus penurunan harga ini kerana telur merupakan sumber nutrisi yang penting kepada pengguna, tetapi pihak berkaitan perlu membuat pemeriksaan bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan telur di sesetengah tempat,” katanya.

Beliau berkata pihak peniaga juga perlu peka dengan kesedaran pengguna mengenai harga barangan, justeru mereka perlu mengambil langkah berkaitan untuk mengelakkan impak undang-undang seperti tindakan di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011.

Pengguna boleh mendapatkan maklumat mengenai aspek penguatkuasaan menerusi https://www.kpdn.gov.my/ms/soalan-lazim/penguatkuasaan/penguatkuasaan-akta-kawalan-harga-dan-anti-pencatutan.

Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) Datuk Jawahar Ali Taib Khan pula berkata pihaknya berterima kasih kepada kerajaan atas penurunan harga telur di seluruh negara.

“Kita menyambut baik pengumuman Perdana Menteri hari ini dan diharapkan kerajaan dapat mempertimbangkan supaya lebih banyak barangan keperluan asas dapat diturunkan harga.

“Ia merupakan sesuatu yang positif dan dapat membantu para pengguna khususnya pengusaha restoran mengurangkan kos, sekali gus mengekalkan harga semasa,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan