AM > BERITA

Malaysia, Thailand Setuju Percepat Pembinaan Jambatan Kedua Sungai Golok-Rantau Panjang

03/08/2024 04:11 PM

PASIR MAS, 3 Ogos (Bernama) -- Malaysia dan Thailand bersetuju mempercepatkan pelaksanaan Jambatan Kedua Sungai Golok-Rantau Panjang dekat sini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perdana Menteri berkata perkara itu antara yang diputuskan semasa pertemuan bersama rakan sejawatan beliau dari Thailand Srettha Thavisin, selepas bersama-sama mengadakan lawatan kerja di Kompleks CIQ (Kastam, Imigresen, Kuarantin) Sungai Golok di Narathiwat hari ini.

Selain itu, Anwar berkata kedua-dua negara juga memutuskan untuk mempercepatkan pembangunan dan pembersihan muara Sungai Golok, yang pastinya akan membantu rakyat Selatan Thailand dan di Kelantan daripada masalah banjir.

“Bila hubungan peribadi baik, hubungan antara kedua-dua kerajaan baik, manfaatnya akan sampai kepada rakyat,” katanya dalam ucapan ringkas di Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas, di sini, hari ini.

Perdana Menteri berkata penjelasan lanjut mengenai pelbagai isu yang dibincangkan antara kedua-dua pemimpin, akan diumumkan dalam sidang media selepas ini.

Anwar memberikan jaminannya bahawa hubungan Malaysia-Thailand akan bertambah baik dengan signifikan di bawah kepimpinan Srettha.

Beliau berkata Malaysia menghargai komitmen Srettha untuk melakukan apa sahaja demi mencapai resolusi keamanan dan menumpukan kepada pembangunan ekonomi di selatan Thailand dan utara Malaysia, iaitu Kelantan.

“Terima kasih kepada Perdana Menteri Thailand, sebelum ini kita bertemu di Sadao dan Bukit Kayu Hitam. Alhamdulillah ada kemajuan, ini signal penting ke arah kerjasama dan mencapai perdamaian dan pembangunan,” kata beliau.

Sementara itu, Srettha dalam ucapannya berkata utara Malaysia dan selatan Thailand telah diberkati dengan sumber asli dan perhubungan baik antara kedua-dua negara.

Beliau menyatakan bahawa banyak isu dibincangkan hari ini, seperti jambatan Sungai Golok, yang akan memudahkan pembangunan ekonomi Malaysia dan Thailand.

“Kami membincangkan mengenai zon ekonomi khas yang kami akan usahakan bersama. Menteri Luar akan bertemu minggu hadapan untuk membincangkan langkah seterusnya, yang kami harap dapat dilaksanakan untuk membangunkan perniagaan makanan halal dan ladang getah.

“Ini bidang utama yang sedang kami lihat,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan