AM > BERITA

SSPA Jadi Suntikan Motivasi, Lonjak Prestasi Kerja Penjawat Awam

18/08/2024 11:31 AM

MELAKA, 18 Ogos (Bernama) -- Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) dengan pelarasan gaji yang lebih tinggi, akan menjadi suntikan motivasi sekali gus melonjakkan prestasi kerja penjawat awam.

Naib Canselor Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) Prof Datuk Dr Massila Kamalrudin berkata prestasi kerja unggul itu juga akan memberi impak langsung kepada keberkesanan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat dan seterusnya menjayakan program Malaysia MADANI.

"Apabila kakitangan bekerja dengan semangat tinggi maka ia merefleksikan pula kepada peningkatan prestasi dan produktiviti jabatan. 

"Ia juga memberi anjakan ekonomi secara khusus bukan hanya kepada kakitangan kerajaan semata-mata malahan akan turut merangsang persekitaran ekonomi komuniti dan nasional," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Pada Jumaat, Anwar yang juga Menteri Kewangan mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 15 peratus kepada pegawai Kumpulan Pelaksana dan pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional, dan tujuh peratus kepada pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi (KPT).

Pelaksanaan pemberian pelarasan gaji berkenaan akan dilaksanakan secara berfasa iaitu pada 1 Dis 2024 bagi Fasa 1 dan pada 1 Jan 2026 bagi Fasa 2.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan