AM > BERITA

Muat Naik Video Murid Di Tiktok: Nancy Arah Buat Laporan Polis

06/09/2024 01:00 AM

KUALA LUMPUR, 5 Sept (Bernama) -- Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Nancy Shukri mengarahkan seorang pegawai Jabatan Pembangunan Kanak-Kanak (JPKK) untuk membuat laporan polis terhadap seorang pemandu bas sekolah, yang telah memuat naik video pelajar yang dibawanya.

Nancy berkata kementerian itu juga bersedia untuk bekerjasama dengan Bahagian Siasatan Seksual Wanita dan Kanak-Kanak (D11) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor (IPK).

“Kelakuan ini tidak boleh diterima dan tidak patut dinormalisasikan. Berkongsi gambar atau video kanak-kanak tanpa kebenaran ibu bapa, melanggar hak dan privasi kanak-kanak itu (Akta Kanak-Kanak 2001),” katanya dalam akaun X beliau, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai respons kepada satu hantaran seorang pengguna X, yang berkongsikan beberapa tangkap layar hantaran TikTok milik seorang pemandu bas sekolah, yang merujuk seorang pelajar perempuan sebagai ‘crush’ dan ‘kesayangan’.

Berdasarkan kepada pemerhatian Bernama di TikTok, pemilik akaun itu yang menggunakan nama ‘Abang Bas’ yang mempunyai lebih daripada 600,000 pengikut, merekodkan video ketika memandu bas sekolah, dengan wajah pelajar jelas kelihatan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan