AM > BERITA

Rotavirus Punca 16 Kes Muntah, Cirit-birit, Demam  Selepas Kunjungi Taman Rekreasi

08/09/2024 09:21 AM

KUANTAN, 8 Sept (Bernama) -- Jangkitan Rotavirus menjadi punca 16 individu termasuk kanak-kanak berusia dua hingga 11 tahun mengalami gejala sakit perut, muntah, cirit-birit dan demam setelah mengunjungi Taman Rekreasi Che Minah Sayang, Maran pada Khamis lepas.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Pahang Datuk Dr Rusdi Abd Rahman berkata seorang wanita berusia 27 tahun yang juga ibu kepada seorang daripada kanak-kanak berkenaan turut mengalami gejala sama.

Beliau berkata Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Maran pada Khamis lepas, telah menerima satu notifikasi wabak Acute Gastroenteritis (AGE) dalam kalangan kanak-kanak dengan gejala sakit perut, muntah, cirit-birit dan demam setelah mengunjungi taman rekreasi berkenaan.

“Hasil ujian makmal mendapati penyebab wabak ini adalah jangkitan Rotavirus manakala hasil ujian makmal bagi pengesahan penyakit kencing tikus (Leptospirosis) adalah negatif.

“Kesemua kanak-kanak terlibat stabil dan sedang menerima rawatan di Hospital Jengka manakala wanita yang merupakan ibu kepada seorang daripada kanak-kanak tersebut dirawat sebagai pesakit luar,” katanya dalam kenyataan hari ini. 

Menurut Rusdi, Rotavirus berpunca daripada air sungai yang tercemar dengan sisa buangan lampin pakai buang bayi dan sehubungan itu, beliau menasihatkan pihak pengurusan taman rekreasi berkenaan menjalankan kerja-kerja pembersihan. 

“JKN Pahang ingin menasihatkan orang ramai agar sentiasa mematuhi etika kebersihan dengan melupuskan lampin pakai buang bayi dengan cara yang selamat serta tidak membuang sampah merata-rata ketika mengunjungi mana-mana taman rekreasi.

“Jabatan ini akan terus memantau perkembangan wabak ini dari semasa ke semasa,” katanya. 

-- BERNAMA

 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan