AM > BERITA

Malaysia Bantu Sedia Latihan, Pendidikan Belia Negara-negara Membangun Dan Selepas Perang - Zambry

10/09/2024 12:06 PM

PUTRAJAYA, 10 Sept (Bernama) -- Malaysia akan membangunkan Pusat Kecemerlangan Pendidikan dan Latihan, khusus bagi belia daripada negara-negara membangun dan negara selepas perang seperti Iraq, Afghanistan, Libya dan Timor Leste, kata Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Beliau berkata perkara itu dipersetujui dalam pertemuan dua hala beliau dengan Presiden Institut Kajian Ekonomi ASEAN dan Asia Timur (ERIA) Profesor Tetsuya Watanabe, Ketua Pakar Perdagangan di Bank Dunia Dr Roberto Echandi, dan Pengurus Praktis dan Perdagangan Global di Bank Dunia, dalam lawatan empat hari beliau ke Switzerland pada 6 hingga 9 Sept lepas.

“Ini merupakan satu pengiktirafan besar kepada negara kerana mendapat mandat untuk membangunkan pusat berkenaan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata pada masa yang sama ia juga adalah sebagai satu daripada usaha Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dalam memberikan akses pendidikan yang terbaik kepada penduduk negara-negara berkenaan untuk mendapat pendidikan tinggi, seterusnya berbakti membangunkan negara masing-masing.

Zambry berkata hasrat itu disambut baik selaras dengan fokus KPT iaitu mengantarabangsakan pendidikan tinggi.

"Pada peringkat awal, Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS) di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) akan menjadi penyelaras bagi program-program berkaitan, dalam menjayakan inisiatif ini,” katanya.

Dalam lawatan beliau selama empat hari ke Switzerland atas jemputan Institut Perdagangan Dunia (WTI) itu, beliau menyertai beberapa perjumpaan dua hala, mengadakan perbincangan, di samping menyampaikan ucaptama.

Zambry berkata lawatan ke Switzerland membuahkan hasil dan memperkukuh lagi hubungan dua hala serta kerjasama strategik dalam menjayakan agenda pembangunan bakat terbaik dan pengantarabangsaan pendidikan tinggi.

-- BERNAMA 

 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan