AM > BERITA

Gadai Nyawa Buru Anak Tebuan

12/09/2024 01:36 PM

JERTIH, 12 Sept (Bernama) -- Segelintir masyarakat Siam di daerah Besut sanggup mengambil risiko disengat demi mendapatkan anak tebuan daripada sarang penyengat berbisa itu.

Hal ini kerana anak tebuan atau larva berwarna putih seakan-akan ulat sagu itu menjadi makanan eksotik terkenal dalam kalangan komuniti berkenaan dan ia bernilai tinggi hingga mencecah RM60 sekilogram.

Samran Eler, 54, yang mempunyai pengalaman memusnahkan sarang tebuan berkata dia mengambil peluang musim tebuan bersarang antara bulan Ogos hingga November setiap tahun untuk memburu "emas putih" itu.

"Rasa yang lemak manis menyebabkan anak tebuan itu digemari pelbagai peringkat usia dan boleh dimasak pelbagai menu seperti tomyam, masak serai dan goreng kunyit," katanya kepada Bernama ketika ditemui di Kampung Tok Has di sini baru-baru ini.

Samran yang bekerja sebagai mekanik berkata anak tebuan yang diperolehnya hanya dinikmati sendiri bersama ahli keluarga dan tidak berhasrat menjualnya kepada orang ramai.

Dia juga tidak berdepan masalah untuk mencari sarang tebuan kerana penduduk di sekitar daerah ini yang mengenalinya akan menghubunginya meminta bantuan memusnahkan sarang tebuan yang ada berhampiran rumah atau di dalam kawasan kebun mereka.

Samran berkata walaupun proses memusnahkan sarang tebuan berisiko tinggi, namun ia berbaloi apabila memperoleh ribuan anak tebuan yang berada di dalam sesebuah sarang yang dibakar.

Katanya, kerja memusnahkan sarang tebuan perlu dilakukan pada waktu malam untuk mengelak diserang serangga berbisa terbabit.

“Biasanya kerja itu (musnahkan sarang tebuan) bermula pukul 8 malam dan ke atas dengan berbekalkan minyak petrol dan kain buruk.

“Pada waktu malam, tebuan tidak aktif dan pandangannya terhad menyebabkan risiko disengat rendah, tetapi saya masih perlu sentiasa berhati-hati kerana jika tersilap langkah, sengatan puluhan ekor tebuan boleh membawa maut,” katanya yang tinggal di Kampung Tok Motong di sini.

Samran berkata tebuan biasanya membuat sarang di tempat tinggi seperti di atas pokok dan bumbung rumah, tetapi ada juga yang bersarang di atas tanah dan baginya tugas membakar sarang tebuan yang berada di tempat tinggi menjadi lebih rumit serta berisiko.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan