AM > BERITA

HUMS Bakal Pertingkat Mutu Pendidikan, Latihan Dan Khidmat Perubatan - Zambry

17/09/2024 09:47 PM

KUALA LUMPUR, 17 Sept (Bernama) -- Projek pembinaan Hospital Universiti Malaysia Sabah (HUMS) yang dijangka siap Disember tahun depan dan beroperasi Januari 2026 akan mempertingkat mutu pendidikan serta latihan perubatan di negara ini.

Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata operasi HUMS juga akan meningkatkan akses kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan yang berkualiti tinggi bagi masyarakat setempat dan fiskal pendapatan serta ekonomi rakyat khususnya dalam sektor pekerjaan.

“HUMS akan menjadi pusat pengajaran dan pembelajaran untuk pelajar perubatan dan kejururawatan, menjalankan penyelidikan perubatan dan sains kesihatan serta menawarkan perkhidmatan perubatan dan kesihatan kepada orang awam,” menurutnya dalam kenyataan hari ini.

HUMS yang dilengkapi 400 katil, 25 bilik pembedahan, 40 katil rawatan intensif/rapi dan 145 klinik pakar adalah berkonsepkan hospital pintar dengan menggunakan sistem digital maklumat hospital lengkap dalam keseluruhan operasinya.

Antara yang ditawarkan ialah khidmat rundingan dan rawatan doktor pakar, kecemasan dan trauma 24 jam, dua suite angiogram, pengimejan resonans magnetik (MRI), Imbasan Tomografi Berkomputer (CT scan), Wad Isolasi Komprehensif 10 katil, rawatan pesakit harian 58 katil dan hemodialisis 40 kerusi rawatan.

Terdahulu, Zambry melakukan lawatan kerja ke Universiti Malaysia Sabah untuk melihat perkembangan semasa projek pembinaan HUMS dan mendengar taklimat terkini kemajuan projek itu daripada Pengarah HUMS Profesor Madya Dr Malehah Mohd Noh bersama wakil syarikat konsesi yang dilantik.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan