AM > BERITA

Pegawai Imigresen Kaunter KLIA Dicadangkan Tidak Guna Telefon Bimbit - Azam Baki

18/09/2024 07:20 PM

PUTRAJAYA, 18 Sept (Bernama) -- Pegawai imigresen di kaunter Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Terminal 1 dan Terminal 2 tidak dibenarkan menggunakan telefon bimbit ketika bertugas bagi memastikan sindiket 'counter setting' yang membawa masuk warga asing melalui 'laluan kaunter khas' tidak berulang.

Demikian antara cadangan penambaikan yang perlu dilaksanakan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) bagi mengelakkan pegawai terbabit mudah dihubungi pihak ejen dan sindiket, kata Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Azam Baki.

Selain itu, Azam berkata SPRM turut mencadangkan jadual penetapan pegawai di kaunter dibuat ketika pegawai masuk bertugas dan sudah berada di zon kaunter selain perlu dibuat oleh pihak lain.

"Banyak lagi perkara perlu dilihat JIM termasuk pemilihan pegawai, kaedah bekerja dan cara untuk mengatasi isu rasuah.

“Bahagian Penyiasatan Tatakelola (BPT) akan membuat penyiasatan lanjut yang mengambil tempoh dua bulan untuk melihat keseluruhan proses kerja dan mencadangkan kepada JIM dan Kementerian Dalam Negeri bagi penambahbaikan proses kerja," katanya dalam sidang media khas di sini hari ini.

Azam berkata sindiket 'counter setting' berlaku berpunca daripada kelemahan dalam aspek kawalan dalaman ketika bertugas yang menyebabkan pegawai imigresen mudah didekati ejen dan sindiket serta putaran tempat kerja yang tidak sistematik. 

Beliau berkata faktor lain termasuk kurang pemantauan dan penyeliaan serta kelompangan dalam kaedah kerja, sistem pemeriksaan ke atas kemasukan warga asing yang mudah untuk dimanipulasi dan susah untuk membuat semakan semula.

Pegawai bertugas juga katanya terlalu selesa dan lama bertugas di lokasi yang sama.

"Siasatan mendapati wujud amalan dalam pegawai imigresen yang menerima rasuah bagi melepaskan warga asing yang tidak menepati syarat kemasukan. Tiada prosedur operasi standard (SOP), pengawasan yang ketat dan pihak JIM perlu bertanggungjawab buat operasi besar-besaran tangkap pendatang tanpa izin (PATI)," katanya.

Beliau berkata tiada pemantauan dan tapisan pihak ketiga membabitkan semakan dokumen termasuk tiket pulang dan penginapan sepanjang tempoh di Malaysia serta habuan rasuah yang lumayan juga menyebabkan pegawai bertugas terlibat dalam sindiket itu.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan