AM > BERITA

Jangan Tolak Ansur Rasuah, Salah Guna Kuasa - PM Anwar

05/10/2024 12:54 PM

TANJONG MALIM, 5 Okt (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan masyarakat agar memberikan sokongan kepada usaha kerajaan dalam memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Beliau berkata kerajaan akan mengambil sikap tegas terhadap individu yang mengaut kekayaan negara tanpa rasa tanggungjawab, sama ada pada masa lalu mahupun kini.

“Pendekatan tegas terhadap rasuah dan penyalahgunaan kuasa sering kali dijadikan alasan politik. Ada yang berkata, 'Oh, kasihan, dia dulu berjasa…semua orang pernah berjasa; ketua kampung, penghulu, dan tok imam juga berjasa.

“Tetapi, bolehkah mereka yang berjasa itu mencuri duit masjid? Sudah tentu tidak. Mengapa pula seorang menteri kewangan, jika beranggapan dirinya berjasa, boleh mencuri berbilion ringgit?” katanya ketika berucap pada majlis Syarahan Za'ba Seabad Pemikir Kemiskinan dan Hari Akademia Negara di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad, Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir serta Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Chang Lih Kang.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan