AM > BERITA

IOIPG Perkenal Taman Rekreasi 16 Sierra Dinaik Taraf

14/10/2024 05:50 PM

PUTRAJAYA, 14 Okt (Bernama) -- IOI Properties Group Bhd (IOIPG) bekerjasama dengan Majlis Perbandaran Sepang (MPS) untuk melibatkan masyarakat dengan keseronokan berganda bersama keluarga dan rakan-rakan sempena pelancaran Taman Rekreasi 16 Sierra yang baru dinaik taraf di Puchong Selatan pada Sabtu lepas.

Program pada hari berkenaan merangkumi Costume Fun Run dan Fun Day@Central Park oleh IOIPG, selain Karnival Komuniti Mampan@Sepang dan Hari Tanpa Kereta yang dianjurkan oleh MPS bagi memupuk gaya hidup sihat dan amalan mampan dalam kalangan komuniti.

Ketua Pegawai Operasi Kumpulan IOIPG Teh Chin Guan berkata sambutan mega itu menarik lebih 1,500 orang awam untuk merasai pengalaman berada di kawasan hijau yang luas, landskap jalan raya bersepadu, dan kemudahan gaya hidup di taman ikonik berkenaan.

“Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan MPS dalam mempromosikan penglibatan komuniti melalui inisiatif Karnival Komuniti Mampan@Sepang dan Hari Tanpa Kereta.

“Acara seperti ini menonjolkan perbandaran mampan yang mesra pejalan kaki, berbasikal, dan berorientasikan gaya hidup yang sedang kami bina di 16 Sierra,” katanya dalam kenyataan hari ini. Program itu turut dihadiri Yang Dipertua MPS Datuk Abd Hamid Hussain.

Sebagai pemaju dan pembina negara terkemuka di Malaysia, Teh berkata IOIPG berusaha untuk menyatukan komuniti melalui sesi yang menyeronokkan dan interaktif di lapangan.

“Dengan lebih ramai rakyat Malaysia mengutamakan kesihatan dan kecergasan, kami cuba meningkatkan keterujaan dengan Costume Fun Run apabila peserta larian digalakkan berlari dalam pakaian atau kostum watak kegemaran mereka.

“Kami melengkapkan program ini dengan Fun Day@Central Park, kami membawa komuniti 16 Sierra serta orang ramai daripada pelbagai lapisan masyarakat untuk menikmati hari yang menyeronokkan di bawah sinaran matahari sambil memperkenalkan kemudahan taman yang telah dinaik taraf,” katanya.

Sementara itu Pengurus Besar 16 Sierra, Calvin Sew berkata taman rekreasi ini mula dibuka pada 2010 sebagai ruang hijau komuniti yang menghubungkan penduduk dan pengunjung untuk menikmati aktiviti luar.

“Apabila 16 Sierra terus berkembang dan lebih ramai keluarga berpindah masuk, kami telah mengambil inisiatif untuk menaik taraf kemudahan dan memperkenalkan kemudahan baharu bagi memenuhi keperluan komuniti dan penduduk yang semakin meningkat.

“Hari ini, kami telah menambah zon mesra haiwan peliharaan yang dilengkapi dengan laluan yang mencabar, orang ramai boleh membawa haiwan kesayangan mereka untuk berseronok, bersama dengan laluan berjoging dan berbasikal yang lebih luas, tempat letak basikal, stesen senaman untuk warga emas dan dewasa, taman pelangi, dek peninjau dan kawasan permainan pasir dan kemudahan amfiteater, futsal dan bola keranjang, serta gelanggang badminton luar untuk melengkapi gelanggang dalaman kami di Amigo Clubhouse.

“Kemudahan lain termasuk gazebo taman yang dinaik taraf dengan tempat duduk yang lebih selesa dan mampan, serta liputan Instagram seperti gerbang taman pelangi dan terali yang dihias untuk mereka yang gemar mengambil gambar dan berkongsi di media sosial,” katanya.

Sebagai sebahagian daripada fokus IOIPG terhadap kemampanan, Taman Rekreasi 16 Sierra telah ditambah baik dengan 29 lampu berkuasa solar untuk keselamatan dan pencahayaan pengunjung, serta 25 kerusi baharu yang boleh dikitar semula selain gazebo baharu juga menggunakan lampu berkuasa solar.

Selain itu, sistem saliran terancang telah dilaksanakan untuk menambah baik sistem saliran sedia ada dan mengurangkan hakisan sambil menapis pencemaran dan melindungi air bawah tanah, selaras dengan prinsip reka bentuk biophilic.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai 16 Sierra dan menyertai komunitinya yang semakin berkembang, sila layari https://www.ioiproperties.com.my/township/16-sierra-puchong atau hubungi 03-8944 9999 untuk melawat galeri jualan di IOI Galleria @ 16 Sierra dan melihat unit pameran.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan