AM > BERITA

Laluan Baharu Batik Air Ke Kota Bharu Rancakkan Pelancongan, Ekonomi Kelantan

21/10/2024 09:50 PM

KOTA BHARU, 21 Okt (Bernama) -- Laluan baharu Batik Air dari Subang SkyPark ke Kota Bharu yang melakukan penerbangan terus ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP) yang bermula hari ini bakal merancakkan trafik pelancongan dan meningkatkan ekonomi Kelantan secara keseluruhan.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Kelantan Zameri Mat Nawang berkata sebelum ini, Subang SkyPark tidak melakukan penerbangan terus ke LTSIP dan hanya mempunyai laluan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke Kota Bharu.

Beliau berkata penerbangan sulung Batik Air ke LTSIP, yang membawa 76 penumpang dan tiba pada 7 malam ini, secara tidak langsung menyumbang kepada kemakmuran ekonomi sempena Tahun Melawat Kelantan 2024.

“Kelantan banyak dikunjungi pelancong dari dalam dan luar negara kerana negeri ini mempunyai pelbagai tarikan antaranya makanan, pasar besar untuk membeli-belah, alam semula jadi dan zon bebas cukai.

“Statistik pelancong setakat Jun lepas menunjukkan 1.2 juta pelancong tempatan berkunjung ke negeri ini dan menjadikan LTSIP antara lapangan terbang yang sibuk,” katanya kepada pemberita di balai ketibaan LTSIP di sini hari ini.

Pada 2 Okt lepas, Batik Air mengumumkan pelancaran laluan itu yang menawarkan perjalanan lebih cepat dan selesa menggunakan pesawat Boeing 737.

Penerbangan ke Kota Bharu adalah perkhidmatan kedua Batik Air dari Subang SkyPark selepas kejayaan pelancaran laluan ke Pulau Pinang sekali gus bukti peningkatan ketara kepada rangkaian syarikat penerbangan itu yang beralih daripada turboprop kepada jet. 

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan