DUNIA > BERITA

SEMPADAN RAFAH MASIH DIBUKA UNTUK PENGHANTARAN BANTUAN, PENUMPANG, KATA SUMBER MESIR

06/05/2024 08:56 PM

SINAI (Mesir), 6 Mei (Bernama-dpa) -- Sempadan Rafah yang menghubungkan Gaza dengan Mesir masih dibuka untuk laluan penghantaran bantuan kemanusiaan dan penumpang, kata sumber dari Mesir dan pihak berkuasa sempadan di Gaza pada Isnin, lapor agensi berita Jerman (dpa). 

Maklumat diperoleh setelah Israel memulakan langkah untuk mengosongkan Bandar Rafah di selatan Gaza, yang bersempadan dengan Mesir, menjelang operasi ketenteraan Israel yang dijangka dilaksanakan di sana. 

Seorang sumber keselamatan Mesir menafikan laporan Mesir menutup laluan sempadan, sambil menambah trak bantuan kemanusian telah menyeberang masuk ke Gaza.

“Kerja-kerja masih berjalan di laluan Rafah, dan pintu pagar sempadan Mesir telah dibuka untuk bas penumpang,” kata pihak berkuasa sempadan di Gaza dalam satu kenyataan.

Seorang pegawai bulan sabit merah berkata 40 trak membawa bantuan kemanusiaan dan ubat-ubatan telah menyeberangi sempadan setakat ini sementara 250 lagi trak sedang dipersiapkan.

Lebih daripada 1,000 orang telah menyeberang dari Gaza ke Mesir, termasuk 800 orang Palestin selain warga Mesir dan negara lain kata organisasi itu sambil menambah 25 pekerja bantuan kemanusiaan telah menyeberang masuk ke Gaza.  

-- BERNAMA-dpa

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan