DUNIA > BERITA

SINGAPURA SOKONG SEPENUHNYA MALAYSIA SEBAGAI PENGERUSI ASEAN 2025 DI BAWAH PM ANWAR

12/06/2024 09:35 PM

PUTRAJAYA, 12 Jun (Bernama) -- Singapura menyokong sepenuhnya Malaysia sebagai pengerusi ASEAN pada tahun hadapan, kata Perdana Menteri Singapura Lawrence Wong sambil beliau menyatakan kesediaan untuk bekerjasama ke arah ASEAN yang lebih kukuh dan bersepadu.

Bercakap pada sidang media bersama Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa lawatan pengenalannya pada Rabu, Wong menyatakan keyakinan beliau terhadap kepimpinan Anwar dalam menerajui ASEAN.

“Singapura yakin di bawah kepimpinan Malaysia dan Perdana Menteri Anwar, ASEAN akan terus berkembang sebagai sebuah komuniti yang lebih kuat dan bersepadu serta akan mengeratkan hubungan kita dengan rakan dialog luar.

“Masih terdapat banyak ruang untuk kita bekerjasama dengan lebih erat. Oleh itu, Singapura akan menyokong sepenuhnya jawatan pengerusi ASEAN oleh Malaysia, dan kami berharap dapat bekerjasama dalam menetapkan agenda yang bercita-cita tinggi dan berpandangan ke hadapan untuk ASEAN untuk 10 hingga 20 tahun akan datang,” katanya.

Mengenai keperluan untuk memperkukuh kedudukan ekonomi ASEAN, Wong menyebut banyak kerjasama positif antara Malaysia dan Singapura termasuk penubuhan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura dan Rapid Transit System Link, yang boleh menjadi model kerjasama bagi ASEAN memajukan integrasi ekonomi demi manfaat bersama.

Sambil menyatakan bahawa ASEAN telah mencapai kemajuan sejak 20 tahun lepas, Wong berkata masih terdapat potensi ekonomi yang signifikan menunggu untuk diterokai terutamanya dalam sektor sedang berkembang seperti ekonomi digital dan tenaga boleh diperbaharui.

“Apa yang ASEAN perlu lakukan ialah mengukuhkan integrasi ekonomi kita sebagai satu. Jadi saya amat berharap Malaysia dan Singapura dapat menyediakan asas yang kukuh untuk komuniti ASEAN yang lebih kukuh dan bersepadu,” katanya.

Terdahulu, Wong menghadiri majlis makan tengah hari yang dihoskan oleh Anwar di mana kedua-dua pemimpin membincangkan pelbagai isu yang melibatkan kedua-dua negara, termasuk perjanjian air, ruang udara dan sempadan maritim, kerjasama ekonomi serta isu serantau yang berkepentingan.

Wong, 51, mengangkat sumpah sebagai perdana menteri keempat Singapura pada 15 Mei, menggantikan Lee Hsien Loong yang berundur selepas 20 tahun memegang jawatan itu.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan