DUNIA > BERITA

PRESIDEN JOKOWI GESA KERJASAMA LEBIH ERAT TANGANI INFLASI DI TENGAH KEBIMBANGAN IKLIM GLOBAL

14/06/2024 06:22 PM

JAKARTA, 14 Jun (Bernama) -- Presiden Indonesia, Joko Widodo pada Jumaat menggesa kerajaan pusat dan daerah bekerjasama dengan lebih erat  bagi menangani inflasi di tengah kebimbangan iklim global berikutan peningkatan suhu dan kesannya terhadap keterjaminan makanan.

Presiden Joko Widodo yang juga dikenali sebagai Jokowi, menekankan amaran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai perubahan iklim dan kepentingan menangani gelombang haba yang melampau.

“Di India, suhu telah mencapai 50 darjah Celsius, dan di Myanmar, ia adalah 45.8 darjah Celsius - gelombang haba yang sangat kuat.

Walaupun orang boleh berlindung di dalam rumah untuk mengelak daripada panas, kesannya terhadap keterjaminan makanan adalah kebimbangan utama,” katanya pada Mesyuarat Penyelarasan Nasional untuk Pengawalan Inflasi di Istana Negara, di sini.

Jokowi juga menekankan kepentingan langkah proaktif untuk menangani cabaran yang ditimbulkan oleh peningkatan suhu dan kemungkinan kemarau, terutamanya dalam melindungi pengeluaran makanan negara.

“Dianggarkan 50 juta petani boleh menghadapi kekurangan air, menyebabkan kekurangan makanan dan akhirnya inflasi,” katanya.

Dalam tempoh tiga bulan lepas, beliau mengarahkan kementerian-kementerian untuk bekerjasama dengan Angkatan Tentera untuk memasang pam air di pelbagai kawasan bagi menyokong pengairan dan memastikan petani mempunyai air yang mencukupi untuk ladang mereka.

“Kami mungkin akan memasang sekitar 20,000 pam di kawasan yang terutamanya menghasilkan padi untuk mengairi sawah,” katanya.

Jokowi juga menekankan keperluan untuk memodenkan pertanian dengan teknologi pintar dan menggesa kerajaan tempatan untuk menggalakkan pelaburan dalam industri pemprosesan bagi meningkatkan nilai hasil pertanian dan mewujudkan sistem pengedaran yang bersepadu.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan