DUNIA > BERITA

KOREA SELATAN RAIKAN "HARI PELARIAN KOREA UTARA" PERTAMA

14/07/2024 04:44 PM

Oleh Nabilah Saleh

SEOUL, 14 Julai (Bernama) -- Korea Selatan menandakan peristiwa penting pada Ahad dengan sambutan "Hari Pelarian Korea Utara" pertama, hari peringatan nasional yang mengiktiraf kemajuan undang-undang dan sosial bagi pelarian Korea Utara.

Data rasmi mendedahkan bahawa jumlah pembelot Korea Utara di Korea Selatan mencecah lebih 34,000 orang pada akhir 2023. Hari itu bertepatan dengan penggubalan "Akta Perlindungan dan Sokongan Penempatan Semula Pelarian Korea Utara," undang-undang utama yang memudahkan integrasi pelarian ke dalam masyarakat Korea Selatan.

Lee Young Hyun, pelarian Korea Utara pertama yang menjadi peguam dan penyokong terkemuka untuk hak pelarian, berkongsi pandangannya dengan Bernama.

"Komuniti pelarian menyambut baik penetapan hari ini yang dilihat sebagai bukti komitmen Korea Selatan terhadap hak asasi manusia dan penyatuan secara aman," kata Lee.

Lee menekankan perbezaan antara pendirian rejim Korea Utara terhadap dua negara Korea dan persepsi berterusan dalam kalangan penduduk Korea Utara yang isu etniknya berkongsi dengan warga Korea Selatan.

"Hari ini menonjolkan usaha kerajaan Korea Selatan untuk membezakan rejim Korea Utara daripada rakyatnya dan untuk memperbaiki keadaan hak asasi manusia mereka.

“Pelarian di luar negara yang secara perlembagaan adalah warganegara Korea Selatan berhak mendapat perlindungan. Tidak seperti Korea Utara yang menganggap Selatan dan Utara sebagai negara berasingan, kami menekankan hubungan istimewa kami dan berusaha ke arah penyatuan secara aman," kata Lee.

Beliau juga menyeru masyarakat antarabangsa dan kerajaan Korea Selatan untuk menggunakan "Hari Pelarian Korea Utara" bagi menonjolkan cabaran hak asasi manusia yang dihadapi oleh pelarian di luar negara dan menyokong untuk menentang penghantaran pulang secara paksa.

Sambutan julung kali diadakan termasuk upacara peringatan dan aktiviti menghormati pelarian yang kehilangan nyawa semasa cubaan melarikan diri, mencerminkan dedikasi Kementerian Penyatuan Korea Selatan terhadap usaha berkenaan.

“Hari ini adalah peluang untuk 34,121 pelarian merenungkan peranan penting mereka dalam memajukan usaha penyatuan Semenanjung Korea,” kata Lee. Beliau berharap pengiktirafan itu akan memberi inspirasi kepada usaha selanjutnya ke arah penyatuan melalui cara demokrasi.

Penetapan cuti ini oleh pentadbiran Presiden Yoon Suk Yeol menandakan ulang tahun ke-27 Akta Perlindungan dan Sokongan Penempatan Semula Pelarian Korea Utara yang menekankan komitmen berterusan terhadap komuniti pelarian di Korea Selatan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan