DUNIA > BERITA

TRUMP SERU AMERIKA UNTUK "BERSATU PADU" SELEPAS CUBAAN BUNUH

14/07/2024 11:18 PM

WASHINGTON, 14 Julai (Bernama-dpa) -- Bekas presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump pada Ahad menyeru rakyat Amerika Syarikat untuk "bersatu padu" selepas terselamat daripada cubaan bunuh semasa perhimpunan kempen di Pennsylvania, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Trump, 78, yang bertanding untuk menyingkirkan penggantinya Presiden Joe Biden dalam pilihan raya November, ditembak di telinga semasa insiden di Butler, utara Pittsburgh, pada Sabtu.

Seorang penonton terbunuh dan dua lagi cedera parah, manakala penembak - yang dinamakan oleh Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) sebagai Thomas Matthew Crooks, 20 - dibunuh oleh ejen Perkhidmatan Rahsia AS.

Dalam catatan di platform media sosialnya, Truth Social pada Ahad, Trump berkata "hanya Tuhan sahaja yang menghalang perkara yang tidak diingini daripada berlaku".

Trump memberikan penghormatan kepada mangsa tembakan itu. "Kasih sayang kami kepada mangsa dan keluarga mereka. Kami berdoa untuk pemulihan mereka yang cedera dan ingatan kami kepada warga yang dibunuh dengan begitu dahsyat," catatnya.

Beliau menyambung: "Adalah lebih penting daripada sebelumnya, kita Bersatu dan menunjukkan Perwatakan Sejati kita sebagai rakyat Amerika, tetap Kuat dan Bertekad, dan tidak membenarkan Kejahatan Menang."

Dengan Konvensyen Nasional Republikan yang dijadual bermula di Milwaukee, Wisconsin, pada Isnin, Trump berkata beliau teruja untuk berucap semasa menerima pencalonan rasmi parti itu untuk pilihan raya presiden.

-- BERNAMA-dpa

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan