DUNIA > BERITA

60 Dokumen Dijangka Diterima Pakai Dalam Cop29 Di Baku

25/08/2024 06:51 PM

KUALA LUMPUR, 25 Ogos (Bernama) -- Sebanyak 60 dokumen dijangka diterima pakai semasa sesi ke-29 Persidangan Pihak-Pihak (COP29) kepada Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC), menurut Timbalan Menteri Luar Azerbaijan dan Ketua Perunding COP29, Yalchin Rafiyev, lapor Agensi Berita Azerbaijan (AZERTAC).

Bercakap kepada wartawan pada Bengkel Media mengenai Komunikasi Berkesan "29 Perbincangan Iklim: Laluan ke COP29" , Rafiyev mengumumkan program acara itu sambil menambah bahawa COP29 adalah satu proses berskala besar yang signifikan di peringkat global.

Menurut Rafiyev, majlis pembukaan UNFCCC akan berlangsung pada 11 Nov, diikuti dengan sidang kemuncak pegawai kerajaan dan hari-hari tematik berkaitan topik dalam bidang pertanian, makanan dan bidang lain dari 12 hingga 13 Nov dan dari 14 hingga 22 Nov. Selain itu, platform rasmi dan tidak rasmi akan diwujudkan.

“Konvensyen ini dijangka menyaksikan penerimaan lebih daripada 60 dokumen yang merangkumi topik seperti tenaga, pertanian, teknologi dan lain-lain. 

Ini akan menjadikan COP29 sebagai persidangan dengan jumlah dokumen diterima paling banyak antara lima COP terakhir,” katanya.

Rafiyev juga menyatakan bahawa satu dokumen mengenai pembiayaan (Matlamat Kuantitatif Kolektif Baharu mengenai Pembiayaan Iklim) akan ditandatangani dalam rangka kerja COP29, sambil menambah bahawa dokumen ini adalah sejenis ujian litmus bagi kebanyakan negara untuk melihat sama ada Perjanjian Paris penting atau tidak.

“Jika dokumen itu diterima, semua negara membangun akan disediakan dengan pembiayaan yang diperlukan untuk melaksanakan tindakan iklim mereka. Pada masa ini, cita-cita adalah tinggi. 

Semua negara percaya bahawa untuk mencapai sasaran 1.5°C, perlu untuk menetapkan sasaran bercita-cita tinggi, seperti pengurangan pelepasan. Walau bagaimanapun, sasaran ini memerlukan tiga bentuk pelaksanaan - pembiayaan, teknologi dan pembangunan kapasiti," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan