DUNIA > BERITA

Setiausaha Agung ASEAN Bertemu Menteri Dalam Negeri Saifuddin Bincang Jenayah Rentas Sempadan

29/08/2024 05:53 PM

JAKARTA, 29 Ogos (Bernama) -- Setiausaha Agung ASEAN Dr Kao Kim Hourn bertemu dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail di Vientiane, Laos, bagi membincangkan keutamaan rantau itu mengenai jenayah rentas sempadan.

Mesyuarat itu diadakan di luar Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN mengenai Jenayah Rentas Sempadan (AMMTC) ke-18 dan mesyuarat berkaitan pada Rabu, menurut kenyataan daripada Sekretariat ASEAN.

Dalam pertemuan itu, kedua-dua pemimpin membincangkan persediaan Malaysia sebagai pengerusi AMMTC pada 2025.

Mereka juga membincangkan peranan Malaysia sebagai Mesyuarat Pegawai Kanan ASEAN mengenai Penjaga Utama Sukarela Jenayah Rentas Sempadan untuk bidang keutamaan utama, termasuk penyeludupan manusia, lanun laut, dan pengubahan wang haram.

Kao juga menyatakan sokongan penuh beliau terhadap Malaysia selaku pengerusi ASEAN pada tahun depan, dengan penekanan khusus kepada bidang keutamaan AMMTC, tambah kenyataan itu.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan