DUNIA > BERITA

Nusuk: Penyelesaian Digital Untuk Perjalanan Umrah Dan Haji Yang Lebih Lancar

15/10/2024 01:39 PM

MAKKAH, 15 Okt (Bernama-SPA) -- Platform Nusuk yang dikendalikan oleh Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi membolehkan pengunjung mendapatkan permit masuk untuk menunaikan Umrah di Masjidil Haram dan melawat Masjid Nabawi.

Menurut Agensi Berita Saudi (SPA), platform ini memudahkan perancangan, tempahan, serta perkhidmatan perjalanan Umrah bagi jemaah dan pengunjung.

Platform Nusuk menyediakan akses kepada khutbah yang diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dari Dua Masjid Suci.

Ia juga menawarkan pelbagai ciri dan perkhidmatan yang membantu pihak berkuasa berkaitan mengenal pasti serta mengesahkan identiti para tetamu, memastikan keselamatan dan perlindungan mereka.

Platform ini turut merangkumi program "Visit Saudi" yang membolehkan tempahan dan perancangan perjalanan Haji dan Umrah dalam pelbagai bahasa serta memudahkan setiap aspek perjalanan.

Selain itu, ia menyediakan maklumat yang berinformasi mengenai Makkah dan Madinah.

Nusuk merupakan platform rasmi pertama Arab Saudi yang membolehkan pengunjung dari seluruh dunia merancang, menempah, dan mengalami perjalanan Umrah atau Haji dengan mudah, termasuk proses permohonan visa elektronik, tempahan hotel, serta penerbangan.

Pada masa akan datang, Nusuk merancang untuk menawarkan pilihan jadual lawatan ke tapak-tapak penting, menyediakan pengangkutan, mengatur jadual perjalanan, dan akses kepada perkhidmatan di lapangan.

-- BERNAMA-SPA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan