EKONOMI > BERITA

SME CORP MAJUKAN PMKS DALAM SEKTOR TENAGA HIJAU DENGAN SOKONGAN KERAJAAN

13/06/2024 02:47 PM

KUALA LUMPUR, 13 Jun (Bernama) -- SME Corporation Malaysia (SME Corp) komited untuk memajukan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) merentas kementerian dan agensi, dibantu oleh sokongan kerajaan, khususnya dalam sektor tenaga hijau.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Dasar dan Penyelarasan) Mohd Rithaudden Makip berkata pihaknya bekerjasama dengan Bank Negara Malaysia (BNM) dan Kementerian Kewangan (MOF) untuk menangani cabaran yang dihadapi syarikat tenaga hijau, meneroka dasar kerajaan yang berpotensi untuk meningkatkan penyelesaian dan sokongan.

“Selain tenaga hijau, SME Corp akan bekerjasama dengan pelbagai persatuan industri dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk merangka Rancangan Malaysia Ke-13 (RMK-13),” katanya semasa sesi panel bertajuk 'Pertumbuhan PMKS: Menyokong Tulang Belakang Ekonomi Malaysia' di Simposium Sasana BNM 2024 di sini, pada Khamis.

Beliau berkata pada tahun ini, terdapat 270 program yang memperuntukkan RM15.1 bilion bagi menyokong pembangunan PMKS merentas semua ekosistem, termasuk akses pasaran dan pembiayaan.

“Bantuan ini disediakan melalui 16 kementerian dan lebih 60 agensi,” katanya.

Mohd Rithaudden menjelaskan beberapa cabaran yang dihadapi oleh PMKS, seperti jurang pendigitalan yang menjejaskan pengurusan bahagian akhir termasuk sumber manusia dan pengurusan inventori.

“Ini penting, dan kami mendapati banyak PMKS kita kadangkala kurang produktiviti,” katanya.

Beliau juga menekankan kesukaran yang dihadapi oleh perniagaan berkaitan pautan rantaian dan akses pasaran yang perlu ditangani.

“Sasaran kami adalah untuk menyepadukan mereka ke dalam rantaian nilai global, menghubungkan pasaran tempatan dengan peluang antarabangsa dan mengembangkan horizon mereka ke pasaran antarabangsa yang lain,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan