EKONOMI > BERITA

KEPERCAYAAN AWAM TERHADAP INSTITUSI PENTING MALAYSIA NAIK PADA 2024 - KAJI SELIDIK EDELMAN

27/06/2024 10:57 PM

KUALA LUMPUR, 27 Jun (Bernama) -- Malaysia tersenarai di tangga ketujuh negara paling dipercayai menerusi hasil kaji selidik Barometer Kepercayaan Edelman 2024 yang membabitkan tinjauan ke atas 28 negara.

Laporan itu menyatakan Malaysia naik dua anak tangga selepas mencatat kenaikan enam mata kepada 68 dalam skor atau pemarkahan Indeks Kepercayaan secara menyeluruh yang mewakili purata peratusan kepercayaan orang ramai terhadap badan bukan kerajaan (NGO), perniagaan, kerajaan dan media.

Negara-negara lain dalam kelompok 10 teratas adalah China (skor 79), India (76), Emiriah Arab Bersatu (74), Indonesia (73), Arab Saudi (72), Thailand (70), Singapura (67), Kenya (64) dan Nigeria (61).

Dalam kenyataannya, Edelman berkata kerajaan telah menyaksikan peningkatan memberangsangkan sebanyak 13 mata dalam kepercayaan orang ramai sejak tahun lepas.

Ketua Pegawai Operasi Edelman Malaysia Chris de Cruz berkata peningkatan kepercayaan yang diraih Malaysia menunjukkan anjakan persepsi awam terhadap tadbir urus dan rangka kerja institusi negara ini.

“Keadaan itu memaparkan peningkatan optimis dalam kemampuan mengemudi cabaran ekonomi serta memupuk pertumbuhan inklusif,” katanya.

Hasil kaji selidik itu menunjukkan perniagaan menjadi institusi paling dipercayai dengan skor 75, diikuti NGO (70), kerajaan (67) dan media (60).

Edelman juga menyifatkan perniagaan dilihat sebagai teras pemacu perubahan masyarakat dan menjadi institusi paling dipercayai.

Berdasarkan kaji selidik itu, kalangan warga Malaysia juga berharap agar kelompok ketua pegawai eksekutif untuk berdiri kukuh dalam isu-isu kritikal termasuk gaji saksama, perubahan iklim dan ketidaksamaan ekonomi.

“Perniagaan yang seiringan dengan nilai-nilai awam dan secara aktif menangani kebimbangan masyarakat, lebih cenderung meraih sokongan orang ramai. Perniagaan adalah institusi paling dipercayai dalam Barometer Kepercayaan Edelman yang dilihat sebagai mekanisme inovasi.

“Bagaimanapun, perniagaan juga perlu mengutamakan pelaksanaan dan menerima perubahan sama seperti penyelidikan dan pembangunan," kata de Cruz.

Laporan itu membabitkan kaji selidik dijalankan pada 3-22 Nov, 2023 dan meninjau lebih 32,000 responden di 28 negara, termasuk lebih 1,000 di Malaysia yang turut memberi gambaran sentimen awam mengenai aspek kepercayaan, inovasi dan tadbir urus.

Usaha itu juga merupakan tinjauan kepercayaan dan kredibiliti tahunan bagi firma itu yang mengetengahkan asas program kepimpinan pemikirannya yang meneliti keyakinan dan kredibiliti merentasi industri, geografi dan demografi.

-- BERNAMA


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan