EKONOMI > BERITA

Penglibatan Semua Segmen Masyarakat Penting Untuk Capai Kejayaan Peralihan Tenaga - Fadillah

21/08/2024 08:32 PM

KUALA LUMPUR, 21 Ogos (Bernama) -- Kejayaan peralihan tenaga Malaysia bergantung kepada penglibatan semua segmen masyarakat yang aktif, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau menggesa usahawan dan inovator muda untuk menceburi sektor tenaga boleh baharu dan tenaga baharu untuk menyokong usaha kerajaan dalam memacu agenda peralihan tenaga negara.

“Saya berharap pada masa depan, golongan belia kita mempunyai kemampuan bukan sahaja menggunakan tenaga secara mampan tetapi juga menerajui perbincangan mengenai penyelesaian tenaga. Saya yakin mereka akan memperjuangkan dasar yang memberikan keutamaan kepada kelestarian dan terus mencabar status quo.

“Dengan melengkapkan mereka dengan kemahiran, pengetahuan dan peluang yang diperlukan, kita bukan sahaja melabur dalam masa depan mereka tetapi juga memastikan kebolehpercayaan dan kemampanan jangka panjang landskap tenaga kita,” katanya dalam ucapan pada majlis penutup Sidang Kemuncak Tenaga Lestari Antarabangsa (ISES) 2024 di sini hari ini.

Fadillah, yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air berkata cabaran berkaitan jurang kemahiran dan impaknya terhadap kecekapan dan produktiviti dalam industri telah didokumentasikan dengan baik.

“Oleh itu, kita perlu merombak strategi pembangunan bakat kita dengan menyusun semula sistem untuk menggalakkan peningkatan kemahiran dan latihan semula di setiap peringkat.

“Ini bukan hanya mengenai mengisi kekosongan jawatan tetapi secara strategik membentuk saluran bakat yang mampan, terutamanya dalam kalangan belia kita,” katanya.

Fadillah berkata untuk beralih sepenuhnya kepada masa depan yang lebih hijau, negara perlu menerapkan masyarakat yang celik tenaga dengan memahami bekalan, sumber, corak penggunaan tenaga dan implikasi alam sekitar daripada setiap keputusan.

“Menyedari keperluan ini, kerajaan MADANI telah mewujudkan Program Literasi Tenaga Malaysia (MELP), inisiatif untuk mendidik rakyat dengan maklumat tenaga yang dipercayai serta mewujudkan komuniti pembuat keputusan yang berpengetahuan dan bersedia untuk menyokong kelestarian tenaga,” katanya.

ISES 2024 selama dua hari dianjurkan oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) Malaysia. 

Sidang kemuncak itu, bertemakan “Accelerating Energy Transition Through Innovation”, dihoskan oleh Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan