EKONOMI > BERITA

Perbincangan FTA GCC Diteruskan, Muktamad Perjanjian Dua Hala UAE Akhir Tahun - Tengku Zafrul

23/08/2024 09:08 AM

NEW DELHI, 23 Ogos (Bernama) -- Malaysia akan meneruskan perbincangan perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Majlis Kerjasama Teluk (GCC) dan memuktamadkan perjanjian dua hala dengan Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada akhir tahun ini.  

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata Malaysia menyasar menjalin FTA dengan enam anggota GCC sebagai satu blok serta perjanjian dua hala di Asia Barat untuk meningkatkan hubungan komersial dengan rantau ekonomi utama itu.

Menurutnya, Arab Saudi, ekonomi terbesar di rantau itu sedang menyelaraskan rundingan FTA Malaysia dengan GCC.

Malaysia, yang ketika ini mempunyai tujuh FTA dua hala dan sembilan FTA pelbagai hala, sedang membincangkan perjanjian sedemikian dengan beberapa negara.

"Kita akan memuktamadkan perjanjian dengan UAE menjelang akhir tahun ini," kata Tengku Zafrul kepada Bernama di sini, pada Rabu lepas.

Beliau berkata, ini akan menjadi perjanjian pertama seumpamanya Malaysia dengan mana-mana negara Arab dan menandakan pertumbuhan pesat hubungan komersial negara dengan rantau Teluk.

"Malaysia mengadakan perbincangan dengan semua negara GCC, termasuk Arab Saudi, untuk mencapai perjanjian dua hala," kata Tengku Zafrul.

Beliau berada di sini mengiring Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sempena lawatan rasmi ke India selama tiga hari baru-baru ini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan